Tervetuloa lukemaan heinäkuun vihreää kirjettä! Kesäkirjeessä käsitellään tuoretta hallitusta sekä tulevia tapahtumia: muun muassa Vihreiden marraskuussa järjestettävälle puolueristeilylle ehdit vielä ilmoittautumaan halvemmalla hinnalla 30. kesäkuuta asti.

Kirjeen tilaukset, peruutukset tai osoitteen muutokset hoituvat tästä osoitteesta. Voit myös lähettää sähköpostia osoitteeseen verkkomedia@vihreat.fi

Tämän kirjeen aiheita ovat:

Vihreät julkisti hallitusneuvottelutavoitteensa:

"Kokoon nähden paras tulos kaikista puolueista"

Uusi hallitus on aloittanut työnsä. Vihreille tärkeintä hallituksessa on kestävää yhteiskuntaa rakentavan ilmaston- ja luonnonsuojelun edistäminen, köyhyyden vähentäminen ja tuloerojen kaventaminen Suomessa sekä ihmisten yhdenvertaisuuden ja ihmisoikeuksien edistäminen.

Monet muiden puolueiden edustajat arvioivat – osa iloisesti ja osa pettyneesti – vihreiden menestyneen hallitusneuvotteluissa erittäin hyvin. Kokoomme nähden saimme kaikista puolueista ehkä suhteellisesti parhaiten tavoitteitamme läpi. Kynnysehtomme toteutuivat.

Perusturvaan tuli 100 euron korotus, ydinvoimaloille ei myönnetä uusia periaatelupia missään olosuhteissa, vihreä ympäristöministeri valmistelee ilmastopäästöjä tehokkaasti vähentävästä ilmastolaista esityksen ja luonnonsuojeluun saatiin lisärahoitusta. Myös epäoikeudenmukainen vaalilainsäädäntö uusitaan, ei tosin viime hallituksen vaalilain pohjalta, vaan vaalipiirijakoa merkittävästi muuttamalla.

Kun kuusi puoluetta neuvottelee, on epätodennäköistä, että lopputulos olisi minkään puolueen ohjelmatekstin näköistä. Valtiontalouden tasapainottaminen on tärkeää, mutta ei helppoa. Vihreät olisivat halunneet korostaa enemmän verosopeutuksen merkitystä, mutta toteutetussa ratkaisussa menosopeutuksen ja verojen suhde tasapainottamisessa on yhtä suuri. Erityisesti koulutukseen ja yliopistoihin sekä Suomen Akatemiaan kohdistuvat leikkaukset ovat meille raskaita. Myös kuntien talous on nyt koetuksella. Kuntien taloutta on mahdollista tasapainottaa kiinteistöveron nostolla.

Hallitusohjelmassa on myös epämiellyttäviä kohtia arvopuolella. Tasa-arvoista avioliittolakia on sovittu edistettävän lakialoitteen pohjalta, koska hallitus on siitä erimielinen. Hallitus korostaa puolustavansa jokaisen ihmisen yhdenvertaisuutta ja edistää kansainvälisten ihmisoikeussopimusten ratifiointia.

Vihreiden mielestä on tärkeää, että äänestäjät tietävät minkälaista politiikkaa puolueet neuvotteluissa edistävät. Siksi olemme julkistaneet vihreiden hallitusohjelmatavoitteet, jotka päätimme yhdessä eduskuntaryhmän ja valtuuskunnan kanssa ennen neuvotteluihin menemistä.

Tavoitteista hyvä osuus saatiin neuvoteltua hallituksen ohjelmaan, osa jäi myöhemmin toteuttavaksi. Tarkemmin tavoitteisiimme voit tutustua esimerkiksi täältä.

Ville Niinistö

Vihreiden puheenjohtaja

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!