Vihreä kirje on nimensä mukaisesti kirje Vihreiden jäsenille ja kannattajille - kaikille symppareillemme. Kirje ilmestyy sähköpostiin ja Vihreiden verkkosivuille noin kerran kuussa.

Kirje on tilattavissa sähköpostiin täältä. Samasta linkistä hoituvat myös peruutukset, osoitteenmuutokset ja palaute.

Helmikuun kirjeen teemat:

Oras Tynkkynen: Miten toivo pidetään elossa?

Kööpenhaminan kokousta edeltävänä perjantaina minä ja Satu Hassi pidimme Helsingissä toimittaja-aamiaisen ilmastoneuvottelujen näkymistä. Olimme varovaisen optimistisia. Kokouksella oli monestakin syystä varsin hyvät mahdollisuudet onnistua.

Kaksi viikkoa myöhemmin istuin seuraamassa yli yön jatkuneita neuvotteluita. Rättiväsyneet edustajat kiistelivät siitä, mitä oikeastaan tuli sovittua – ja onko sillä mitään merkitystä.

Siivoojat korjasivat jo käytävillä 45 000 kokousosanottajan jälkiä. Me viimeiset jäljellä olevat tiesimme kokouksen epäonnistuneen.

Kööpenhaminasta junalla palatessa toistelin Malediivien presidentin Mohamed Nasheedin sanoja: me kieltäydymme luopumasta toivosta.

Mikä auttaisi pitämään toivon elossa?

Neuvottelujen epäonnistumisesta huolimatta koko ajan tapahtuu paljon. Yllättävänkin paljon.

Esimerkiksi muutama viikko sitten kuutisenkymmentä kansainvälistä yritystä ilmoitti alkavansa kehittää tuotteiden hiilijalanjäljen laskentaa. Viime vuonna tuulivoimakapasiteetti kasvoi maailmalla lamasta huolimatta 30 prosenttia – ja Kiinassa yli 100 prosenttia.

Meillä Suomessa Helsingin Energia ilmoitti voivansa leikata päästöjä 98 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Uusikaupunki ja neljä muuta edelläkävijäkuntaa pyrkivät polkemaan päästöt viidesosaan seuraavien 10–20 vuoden aikana.

Lista sini-vihreän hallituksen toimista alkaa olla pitkä ja painava. Siihen kuuluvat tavoite leikata päästöjä vähintään 80 prosenttia vuoteen 2050, miljardin euron vihreä verouudistus, ennätyssuuret satsaukset uusiutuvaan energiaan, ensimmäisen kerran enemmän rahaa ratoihin kuin teihin, autoilun verojen päästöporrastus ja tiukennukset rakentamisen energianormeihin - vain tärkeimpiä mainitakseni.

Tämäkään ei vielä riitä. Vihreät ajavat hallituksessa tukkua lisätoimia. Esimerkiksi syöttötariffit uusiutuville pitää toteuttaa riittävän laajoina ja vahvoina, kiinteistövero porrastaa energiatehokkuuden mukaan ja tienkäyttömaksut ottaa käyttöön. Vakautta politiikkaan voisi tuoda ilmastolaki, joka sisältäisi sitovat päästöbudjetit.

Tarvitsemme edelleen kattavan ja sitovan kansainvälisen sopimuksen. Mutta paljon voidaan tehdä ilmastopolitiikassa muillakin tasoilla. Ja pitää tehdä.

Tähän tarvitaan vihreitä. Jäsenten ja aktiivien tuella pystymme pitämään toivon ilmastokriisin torjumisesta elossa.

Oras Tynkkynen, Vihreiden varapuheenjohtaja