Helmikuun uutiskirjeen kasvona on kansanedustaja, Vihreiden naisten puheenjohtaja Heli Järvisen eduskunta-avustaja Tiina Hakkarainen (kuvassa oik.).

K: Moi, Tiina! Kerro itsestäsi hieman.

V: Olen Tiina Hakkarainen, 32-vuotias metsätalousinsinööri ja metsätieteiden maisteri. Olen kotoisin Joensuusta ja puhun mie sie -kieltä. Pidän metallimusiikista, sosiaalisesta iltaelämästä, isoista koirista ja raviurheilusta. Luen elämänkertoja ja katson mieluiten Almodóvarin elokuvia. Parasta elämässäni on se, että olen kasvattanut 10 ravihevosta ja omistanut kaksi tummanpuhuvaa siitosoria, Tiikerin ja Jaguaarin.

K: Mitä teet työksesi? Miten päädyit töihin ja mitä työsi pitää sisällään?

V: Olen kansanedustaja Heli Järvisen avustaja. Heli pyysi minua avustajakseen heti voittoisana vaali-iltana. Olin toiminut aikaisemmin Etelä-Savon Vihreiden piirisihteerinä ja ollut mukana Helin vaalikampanjassa. Tulin puoluetoimistolle töihin vuonna 2005, ensin Vantaan Vihreiden toiminnanjohtajaksi, ja tein myöhemmin 10h viikossa töitä myös Vihreiden Etelä-Savon piirille.

Avustajan työnkuva vaihtelee edustajan toiveiden mukaan. Minun työhöni kuuluu paljon tiedottamista, vieraiden vastaanottamista, yhteydenpitoa sidosryhmiin ja matkajärjestelyiden tekemistä.

K: Minkälainen on tyypillinen työpäiväsi?

V: Olen töissä 5-10 minuuttia myöhässä, mikä aiheuttaa jatkuvan kiireen tunteen koko päiväksi. Katson edustajan kalenterin päivän osalta läpi, valmistelen tulevia valtiopäivätoimia, puhun puhelimessa, käyn lounaalla, otan vastaan vieraita ja valmistelen edustajan tulevia vierailuja.

K: Mikä työssä on kivaa, mikä kurjaa?

V: Työssä parasta ovat hauskat työkaverit. Ja kurjinta on se, että haluamiinsa asioihin ei saa muutosta, ja jos hallituksen politiikka ei miellytä, ei sitä voi sanoa tarpeeksi räväkästi ulospäin. Hallituksessa kantoja saa läpi kannatuksen suhteessa, ja Vihreät ei valitettavasti ole vielä se suurin puolue.

K: Minkälainen ihminen sopii eduskunta-avustajaksi?

V: Olisi hyvä olla huolellinen, rauhallinen ja nöyrä, mutta samaan aikaan nopeatahtinen ja toimelias. Pitää osata puhua ja kirjoittaa ja hoitaa useita asioita yhtä aikaa.

K: Jos et olisi nykyisessä työssäsi, mitä haluaisit sen sijaan tehdä?

V: Suojelisin mielelläni metsiä, se on se juttu mitä olen opiskellut ja mitä tahtoisin tehdä. Täytyisi vaan ensin hoitaa metsien suojeluun lisää rahaa, missä on Vihreille kyllä vielä työnsarkaa.