< takaisin helmikuun vihreään kirjeeseen

Helmikuun vihreä kasvo on Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden toinen puheenjohtaja Inka Venetvaara. Helsinkiläinen Inka valittiin tehtäväänsä ViNO:n liittokokouksessa Tampereella joulukuussa. Hän toimii tänä vuonna myös ViNO:n opiskelijavaltuuskunnan puheenjohtajana. 27-vuotias Inka vaikuttaa myös Helsingin vihreiden hallituksessa ja Kestovaippayhdistyksen puheenjohtajana. Koulutukseltaan hän on ”melkein valmis” kultasepänalan artesaani.

Mikä sai sinut lähtemään mukaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen?

– Yhteiskunnallinen vaikuttaminen alkoi kiinnostaa jo yläasteella, kun muutamien opettajien kannustuksesta päädyin oppilaskunnan hallituksen sekä tukioppilaiden puheenjohtajaksi. Lukion ensimmäisinä päivinä liityin Suomen lukiolaisten liittoon ja sille tielle jäin viideksi vuodeksi. Samaan aikaan kävin myös Amnestyn ja Suomen YK-liiton koulutuksissa.

Miksi juuri Vihreät?

– Vihreisiin päädyin kunnallisvaaliehdokkaaksi vuonna 2008 toimittuani Kestovaippayhdistyksen puheenjohtajana. Olin pohtinut puoluevalintaa lähes kymmenen vuotta ja eri puolueiden periaateohjelmiin tutustuttuani havaitsin, että Vihreiden ohjelma oli lähimpänä omia ajatuksiani.

Mikä on parasta ViNOssa?

– ViNOssa parasta on luova ajattelu, laaja osaaminen ja mahtava yhdessä tekemisen tunne. Nuorten kanssa on helppo tehdä töitä, sillä uusiakaan ajatuksia ja ihmisiä ei tyrmätä, vaan niille on aina tilaa.

Miksi kannattaa äänestää vihreää eduskuntavaaleissa?

– Vihreitä kannattaa äänestää, koska tätä laivaa ei ohjata ulkoa päin. Asioista ja linjoista päätetään yhdessä ja avoimesti. Vihreät ehdokkaat ovat rehellisiä ja helposti lähestyttäviä, linjauksissa muistetaan kaikkia ihmisryhmiä. Päätökset tehdään luontoa ja tulevia sukupolvia ajatellen.

– Meillä on kymmeniä älykkäitä ja kykeneviä nuoria ehdokkaita eduskuntavaaleissa. Nuorta kannattaa äänestää myös, koska eduskunnan ikäjakauma on vääristynyt. Nuorilla on raikkaita ajatuksia tulevaisuuden suhteen. Nuorilla on tilaa ja painoarvoa Vihreissä, he eivät ole vain täyte-ehdokkaita. Monet ehdokkaistamme ovat aidosti tulevaisuuden toivoja; he näkyvät ja kuuluvat jo kunnallisessa päätöksenteossa, miksi eduskunta sitten on niin ukkoutunut?

Miten rentoudut?

– Rentoudun käsitöitä tehden, nukkuen, ystävien seurassa ja nelivuotiaan tyttäreni kanssa touhutessa. Monesti aikataulu on niin täynnä, että nukkumisellekin on hankala löytää aikaa. Silloin rakkaat ystävät puolueesta ja sen ulkopuolelta ovat pystyssä pitävä voima.