Takaisin vihreään kirjeeseen

Oras Tynkkysen kirjoitus on julkaistu alkujaan Oraksen omassa blogissa.

Esitys lisäydinvoimasta: lyhytnäköinen, kestämätön ja vastuuton

Energiapolitiikasta vastaava ministeri Pekkarinen (kesk.) esitti tänään hallitukselle luvan myöntämistä kahdelle uudelle ydinreaktorille. Luvan saisivat kolmesta hakijasta Fennovoima ja Teollisuuden voima.

Esitys on lyhytnäköinen, kestämätön ja vastuuton monesta syystä.

Rakenteilla oleva viides ydinreaktori on kolme vuotta aikataulusta jäljessä, kustannukset ovat nousseet puolella ja rakentamisessa on tunnistettu sadoittain turvallisuuspoikkeamia. Ajoittain työmaalla on ollut enemmän puolalaisia työntekijöitä kuin suomalaisia. Silti Olkiluoto 3:n rakennusfiaskon jälkeen Suomeen halutaan kaksi samanlaista hanketta lisää.

Ydinsähkön koko tuotantoketju sisältää ongelmia uraanilouhoksista ja onnettomuusriskeistä ydinjätteisiin saakka.

Ydinvoiman ongelmat eivät ole hävinneet mihinkään. Ydinpolttoaineeseen tarvitaan uraania, jonka louhinta aiheuttaa ympäristö- ja terveysriskejä. Ydinvoiman käyttöön liittyy aina suuronnettomuuden uhka.

Ydinjäte on niin vaarallista, että se pitää eristää ihmisistä ja luonnosta tuhansiksi vuosiksi. Riittävän varmaa tapaa tehdä tätä ei ole keksitty missään päin maailmaa, ei myöskään Suomessa.

Ei olekaan yllätys, että suurin osa suomalaisista vastustaa ydinvoiman lisärakentamista. Pekkarisen esittämää kahta tai useampaa ydinvoimalaa kannattaa alle viidennes suomalaisista.

Uudet ydinvoimalat alkaisivat tuottaa sähköä aikaisintaan vuonna 2020. Kymmenessä vuodessa jo nyt houkuttelevat kestävät vaihtoehdot ovat vieläkin houkuttelevampia.

Esimerkiksi Ruotsissa rakennetaan jo nyt merituulipuistoa, joka tuottaa sähköä ison ydinvoimalan verran. Joidenkin arvioiden mukaan tuulisähkö voisi jo vuonna 2020 olla kilpailukykyistä ydinvoiman kanssa.

Satsaamalla tosissaan kestävään teknologiaan Suomi voisi saada sillanpääaseman nopeasti kasvavilla maailmanmarkkinoilla. Ydinvoima-alan vienti tuskin tuo meille paria sataa työpaikkaa enempää; tehokkuus- ja uusiutuvaratkaisuissa potentiaali on jopa kymmeniä tuhansia työpaikkoja.

Teollisuus vakuuttaa lisäydinvoiman turvaavan sen tuotannon Suomessa. Samalla argumentilla perusteltiin aikanaan viidettä ydinvoimalaa.

Mutta mitä tapahtui ydinvoimaluvan myöntämisen jälkeen? Markkinoiden muutokset ovat ohjanneet metsäteollisuuden ajamaan alas tuotantoa Suomessa ja siirtämään sitä ulkomaille.

Päätös lisäydinvoimasta ei taannut teollisuuden jatkoa kotimaassa viime kerralla eikä se tee sitä nytkään. Siihen tarvitaan paljon tehokkaampia ja nopeammin vaikuttavia keinoja.

Kaiken huipuksi uusia ydinvoimaloita ei edes tarvita. Epärealistisen hurjien kasvulukujen valossa sähkön kulutus voisi kasvaa nykyisestä noin 15 terawattituntia vuoteen 2020 mennessä.

Samaan aikaan valmistuu kuitenkin yksin uutta ydin- ja tuulikapasiteettia 19 terawattitunnin verran. Poistuvan tuotannon korvaamiseen tarvittaisiin jonkin verran lisätoimia, mutta tarvetta edes yhdelle, saatikka kahdelle, uudelle ydinvoimalalle ei ole.

Lupien myöntäminen kahdelle ydinvoimalalle olisi historiallinen virhe. Hallituksessa ei aina ole mukavaa, koska usein joutuu taipumaan kompromisseihin - välillä tukaliinkin. Koskaan en silti ole vielä hävennyt tätä hallitusta niin paljon kuin nyt.

Kamppailu kestävästä energiatulevaisuudesta ja viherkaulustyöpaikoista ei ole vielä ohi. Vihreät tekee kaiken voitavansa, jotta kansanedustajien enemmistö tulisi suomalaisten enemmistön kannalle ja hylkäisi ydinvoimahakemukset.

Jokainen voi osallistua tähän kamppailuun. Verkossa voi antaa sitoumuksen, jolla sitoutuu äänestämään eduskuntavaaleissa ydinvoimaa vastaan toimivia ehdokkaita.

Vihreiden ydinvoimasivuilta voi lukea lisää taustoja ja kannanottoja ydinvoimasta. Vihreiden sivuilla voi myös lähteä mukaan ainoaan puolueeseen, joka yksimielisesti puoltaa kestävää energiatulevaisuutta ja vastustaa uusia riskivoimaloita.