Kuva: Skyseeker / Flickr. Lisenssi: CC.

Vihreä kirje on nimensä mukaisesti kirje Vihreiden jäsenille ja kannattajille - kaikille symppareillemme. Kirje ilmestyy sähköpostiin ja Vihreiden verkkosivuille noin kerran kuussa.

Kirje on tilattavissa sähköpostiin täältä. Samasta linkistä hoituvat myös peruutukset, osoitteenmuutokset ja palaute.

Huhtikuun kirjeen teemat

Sinnemäki: Ydinvoimakamppailua ei ole vielä hävitty

Elinkeinoministeri Pekkarisen esitys kahdesta ydinvoimalasta on valtava virhe suomalaisessa energiapolitiikassa, useasta syystä. Se vahingoittaa sitä työtä, jota uusiutuvan energian ja energiatehokkuuden kehittämiseksi on tehty. Se osoittaa täydellistä piittaamattomuutta laskelmista, jotka osoittavat, että lisäydinvoimalle ei Suomessa ole tarvetta. Se ei kannusta tekemään merkittäviä investointeja uusiutuvaan teknologiaan.

Olkiluoto 3 on Suomen historian epäonnistunein suurhanke. Vastuullinen päättäjä ottaisi virheestä opiksi eikä ehdoin tahdoin tekisi kahta lisää.

Ydinvoiman ongelmat eivät ole hävinneet mihinkään. Ydinpolttoaineeseen tarvitaan uraania, jonka louhinta aiheuttaa ympäristö- ja terveysriskejä. Ydinjäte on niin vaarallista, että se pitää eristää ihmisistä ja luonnosta tuhansiksi vuosiksi. Riittävän varmaa tapaa tehdä tätä ei ole vieläkään keksitty missään päin maailmaa.

Vaikka Pekkarisen esitys on huono, se ei ole eikä saa olla ydinvoiman vastaisen työn loppu. Ensimmäisen erän voittivat kiistatta ydinvoimalobbarit mutta lopulliseen päätökseen on vielä aikaa useita kuukausia.

On tärkeää muistaa, että ydinvoiman lisärakentamisesta ei päätä Pekkarinen, vaan eduskunta. Sen rooli tässä asiassa on tavallista merkittävämpi, sillä ydinvoima on eduskunnassa niin sanottu "omantunnon kysymys".

Se tarkoittaa sitä, että äänestettäessä ydinvoimasta kansanedustajat saavat vapaat kädet äänestää asiassa siten kuin oikeaksi katsovat. Ydinvoiman rakentaminen ei ole hallituksen ja opposition välinen kamppailu, vaan oppositiosta, erityisesti SDP:stä, löytyy suuri joukko lisäydinvoiman kannattajia. Toisaalta hallituspuolueiden yli 120:n kansanedustajan joukkoon mahtuu vihreiden neljäntoista edustajan lisäksi muitakin ydinvoiman vastustajia.

Vihreiden kansanedustajat tulevat eduskunnassa äänestämään lisäydinvoimaa vastaan, sillä yhdenkin uuden ydinvoimalan rakentaminen on mielestämme paitsi tarpeetonta, myös haitallista. Yksin emme kuitenkaan voi yhtäkään voimalahanketta kaataa. Siksi nyt jos koskaan tarvitaan aktiivista, puoluerajat ylittävää ydinvoiman vastaista kansanliikettä.

Tarvitaan mielipidekirjoituksia, blogimerkintöjä ja intoa yhteisöllisessä mediassa. Osallistumista kansalaisjärjestöjen Äänestä ydinvoima historiaan -kampanjaan. Tarvitaan myös joukkovoimaa 8.5. Helsingissä järjestettävään ydinvoiman vastaiseen suurmielenosoitukseen sekä painokkaita yhteydenottoja kansanedustajiin, joiden ydinvoimakannat eivät ole vielä lukkoon lyötyjä. Eri edustajien ydinvoimakannat löytyvät koottuna osoitteesta www.ydinvoima.fi

Uskon voimakkaasti siihen, että uusiutuviin energiamuotoihin ja energiatehokkuuteen perustuva vaihtoehto on Suomen kannalta ydinvoimaa parempi. Myös kansalaisten enemmistö on ydinvoimaa vastaan; kahta tai useampaa uutta lupaa kannattaa alle viidennes suomalaisista. Tehdään yhdessä hartiavoimin töitä sen eteen, että myös kansanedustajien enemmistö ymmärtäisi, että tulevaisuuden energiantuotanto nojaa uusiutuvaan energiaan ja energiatehokkuuden kehittämiseen – ei taantumukselliseen ydinvoimaan.

Anni Sinnemäki, Vihreiden puheenjohtaja