Takaisin vihreään kirjeeseen

Vihreässä kirjeessä esitellään kuukausittain mielenkiintoisia, ajankohtaisia vihreitä ihmisiä kautta maan.

Huhtikuun kirjeen vihreä kasvo on ensimmäisen kauden kansanedustaja, Vihreiden ydinvoimaryhmän puheenjohtaja Timo Juurikkala Vantaalta. Juurikkala nousi eduskuntaan kesällä 2009, Heidi Hautalan tultua valituksi Euroopan parlamenttiin.

Kuka olet, mistä tulet?

Olen Timo Juurikkala, kotoisin Vantaan Keimolasta.

Mitä teit ennen kansanedustajan uraasi?

Olin reilun neljännesvuosisadan ajan erityisopettajana Vantaalla, enimmäkseen paimensin koulusta pudonneita murrosikäisiä jotta he saisivat oppivelvollisuutensa purkkiin. Pari viimeistä vuotta olin Vantaan vapaa-ajan ja asukaspalveluiden toimialan johtajana, vastuulleni kuuluivat kulttuuri-, liikunta-, nuoriso- ja työllisyyspalvelut sekä monikulttuurisuusasiat. Lisäksi olen yrittäjä, myyn varaosia vanhoihin brittimoottoripyöriin.

Mitä olet eduskunnassa tehnyt, ja mihin asioihin olet keskittynyt?

Alkuun minun piti hampaat irvessä opetella talon (omituisille) tavoille - eduskunta on monessa mielessä erikoinen työpaikka.

Ympäristövaliokunnan jäsenenä olen kohtuullisesti päässyt kiinni ainakin ympäristöasioihin: Itämeren suojeluun, kaivoslakiin, Pallastunturin kansallispuiston rakennushankkeeseen, ilmasto- ja energiapolitiikkaan, puurakentamiseen.

Suuren valiokunnan jäsenenä joudun viikoittain ottamaan kantaa suureen määrään mielenkiintoisia (ja vähemmän mielenkiintoisia) EU-asioita.

Vihreiden ydinvoimatyöryhmän vetäjänä jouduin heti tuoreeltaan keskelle hallitustaipaleemme vaikeinta mylläkkää. Lähikuukausina katsotaan, kenen takamus kestää merivettä…

Mitä mieltä olet ydinvoiman lisärakentamisesta ja Pekkarisen ydinvoimaesityksestä?

Pekkarisen esitys on ala-arvoinen. Ratkaisussa tuoksahtaa vahvasti torikauppatouhu: Mauri osti kokoomuksen uusiutuvien taakse ja maksoi siitä yhden ydinvoimalan lisää.

Todellisuudessa mitkään sähköntarvelaskelmat eivät tue kahden lisäydinvoimalan tarpeellisuutta, ja jos ne joskus valmistuvat niin Suomi pääsee kunnostautumaan suurena ydinsähkönviejänä. Sähkönmyynnin voitot investoidaan ulkomaille, kun taas ydinjäte ja -riskit jäävät Suomeen. Tällä linjalla julistaudumme muulle Euroopalle energiaa tuottavaksi banaanivaltioksi – hallituskumppaniemme tulevaisuusvisiot elävät yhä Kekkosen aikaa!

Mitä terveisiä lisäydinvoiman kannattajille? Entä vastustajille?

Kannattajille: Miettikää vielä kahta vuosimäärää: 60 (voimalan käyttöikä) ja 200 000 (jätteen säilytysaika). Päätösten ulottuvuudet ovat todella pitkät.

Vastustajille: Nyt ei pidä antaa periksi, lisää höyryä pesään! Kaksi lupaa ei ole mikään läpihuutojuttu eduskunnassa.

Jos saisit muuttaa maailmasta yhden ja vain yhden asian, mikä se olisi ja miten muutoksen tekisit?

Tänään se päätös olisi kieltää ydinvoiman rakentaminen kaikkialta maailmasta, niin loppuisi tämmöinen turha ja haitallinen vehtaaminen.

Timo Juurikkalan WWW-sivut >

Timo Juurikkala Facebookissa >