Vihreä kirje - joulukuu 2009

Vihreä kirje on, kuten nimestäkin arvannee, uutiskirje Vihreiden jäsenille ja kannattajille - kaikille symppareillemme. Kirje ilmestyy sähköpostiin ja Vihreiden verkkosivuille noin kerran kuussa.

Kirje on tilattavissa sähköpostiin täältä. Samasta linkistä hoituvat myös peruutukset, osoitteenmuutokset ja palaute.

Joulukuun kirjeen teemat:

Puheenjohtaja Anni Sinnemäen terveiset lukijoille

Päättyvän vuoden syksyllä Suomessa suuri määrä ihmisiä on menettänyt työpaikkansa. Poliittisen keskustelun kuumin aihe on ollut toista vuotta jatkuva keskustelu vaalirahoituksesta. Omassa työssäni valinta puolueen puheenjohtajaksi ja työministeriksi on ollut suurin muutos sen jälkeen kun kymmenen vuotta sitten, vuonna 1999 aloitin kansanedustajana vihreässä eduskuntaryhmässä. Ministerin työ heikkenevässä työllisyystilanteessa on ollut rankaa, mutta myös todella mielenkiintoista.

Työttömyys nousee vielä pitkälle ensi vuoteen. Paljon riippuu siitä, onko maailmantalous saatu vakautettua. Dubain, Kreikan ja Espanjan roikkuminen konkurssin partaalla osoittaa, että kriisi ei ole vielä ohi.

Onneksi olen saanut myös nähdä, kuinka paljon eri puolilla Suomea tehdään töitä työpaikkojen säilyttämiseksi. Yritykset, työntekijät ja julkinen valta ovat tehneet välttämätöntä yhteistyötä, jotta irtisanomiset vältetään. On yrityksiä, jotka investoivat sekä uusimpiin japanilaisiin robotteihin että työntekijöidensä koulutukseen. Iso joukko ihmisiä on myös aloittanut tänäkin vuonna uuden yrityksen vetämisen, mikä tuntuu hienolta ja rohkealta.

Työllisyyden hoidon määrärahat ovat tänä vuonna olleet niukat. Kun ensi vuonna työttömiä on vielä suurempi joukko kuin budjettia laadittaessa ennustettiin, on selvää, että työllisyyden hoitoon tarvitaan lisätalousarviota. Eduskunta on omassa käsittelyssään ollut huolestunut erityisesti nuorisotyöttömyydestä, mikä on yksi niistä syistä, joiden vuoksi lisätalousarvion valmistelua parhaillaan ministeriössä käynnistellään.

Paljon huolta ja murhetta aiheuttaneet järjestöjen palkkatuettuun työllistämiseen liittyvät ehdotukset ovat tulossa eduskuntaan vielä ennen joulua. Tässä uutiskirjeessä asiaa selvitetään toisaalla laajemmin.

Syksyn iloisin ja yllättävin asia oli ensin Inarin Nellimin ja sitten koko Metsä-Lapin metsäkiistojen ratkeaminen. Kymmeniä tuhansia hehtaareja arvokkaita vanhoja metsiä säästyy. Samalla saamelaisen laiduntavan poronhoidon asema helpottuu. Peurakairan ja muiden arvokkaiden metsien säästyminen merkitsee minulle henkilökohtaisesti paljon. Peurakaira on varmasti ihmeellisin ja kaunein metsä jossa olen koskaan käynyt. Erityisen iloinen olen niiden poroisäntien puolesta, joiden syvän huolen olen kuullut useasti, esimerkiksi tämän vuoden huhtikuussa Inarissa.

SATA-komitea saa pitkään kestäneen työnsä valmiiksi todennäköisesti vielä ennen joulua. Yksi Vihreille todella keskeinen tavoite on ollut toimeentulotuen perusosan maksatuksen siirtäminen Kelan hoidettavaksi. Se vähentäisi byrokratiaa ja helpottaisi kaikkein heikoimmassa asemassa olevien tilannetta. Me tulemme äänestämään siirron puolesta SATA-komiteassa. Koska asiasta ei näytä komiteassa syntyvän yksimielisyyttä, asia siirtyy viime kädessä hallituksen ratkaistavaksi. Toivottavasti päätös saadaan tehtyä ensi vuoden aikana.

Ensi keväänä edessä on keskustelu mahdollisista ydinvoimaluvista. Myös eduskuntavaaleihin 2011 valmistautuminen alkaa tosissaan. Nämä ovat meidän kaikkien ponnistuksia vaativia asioita. Toivon, että kaikki lähtevät keväällä mukaan kaatamaan ydinvoimalupia ja tekemään vihreää vaalivoittoa.
Mutta ensin lanttulaatikkoa ja pino romaaneja!

Anni Sinnemäki, puheenjohtaja