Vihreä kirje on nimensä mukaisesti kirje Vihreiden jäsenille ja kannattajille - kaikille symppareillemme. Kirje ilmestyy sähköpostiin ja Vihreiden verkkosivuille noin kerran kuussa.

Kirje on tilattavissa sähköpostiin täältä. Samasta linkistä hoituvat myös peruutukset, osoitteenmuutokset ja palaute.

Lokakuun kirjeen teemat

Outi Alanko-Kahiluoto: tulo- ja hyvinvointieroja on kavennettava

Tuloerot ovat Suomessa kasvaneet 90-luvulta lähtien. Viime aikoina on puhuttu paljon myös terveyserojen repeämisestä: ihmiset jakautuvat työssäkäyviin, joilla on tukenaan hyvin toimiva työterveyshuolto, sekä työmarkkinoiden ulkopuolisiin, jotka joutuvat turvautumaan usein epätasa-arvoisesti toimivaan terveydenhuoltoon.

Kansan kahtiajako on syytä ottaa vakavasti. Perusoikeuksien on toteuduttava yhtäläisesti kaikkien kohdalla. Meillä ei ole varaa antaa eriarvoisuuden kasvaa, jos haluamme ylläpitää ihmisten uskoa demokratiaan ja yhteisin verovaroin rahoitettaviin palveluihin.

Hallitus on tehnyt pienituloisten kannalta hyviä päätöksiä; lähes kaikki perusturvaetuudet on sidottu indeksiin. Ainoa tuki, joka ei vielä seuraa elinkustannusten nousua, on opintotuki. Jos olemme mukana seuraavissa hallitusneuvotteluissa, tulemme ajamaan hallitusohjelmaneuvotteluissa opintotuen sitomista indeksiin.

Tällä hallituskaudella on myös korotettu kaikkein pienimpiä vanhempainpäivärahoja samoin kuin opintotukea ja eläkkeitä. Takuueläke tulee nostamaan pienimpiä eläkkeitä yli 100 eurolla kuukaudessa. Kaikkein köyhimpiä on autettu nostamalla kunnallisveron perusvähennystä.

Vihreiden mielestä veronkevennyksiä on edelleen kohdennettava paremmin kaikkein pienituloisimmille. Vastaavasti parempituloisia voidaan verottaa jyrkemmin - verot on säädettävä maksukyvyn mukaan. Pitää muistaa, ettei terveyseroja saada kapenemaan yksinomaan terveyspalveluita parantamalla: myös tuloeroja on kavennettava.

Hallitus teki tällä viikolla yhden tämän kauden tärkeimmistä sosiaalipoliittisista päätöksistä: työttömänä olevan henkilön puolison tulorajaa korotettiin 320 eurolla. Tämä on merkittävä päätös, joka helpottaa 15 000 suomalaisen työttömän elämää. Seuraavaksi on puolison tulojen vaikutus työmarkkinatukeen poistettava kokonaan; jokaisella pitää olla oikeus henkilökohtaiseen sosiaaliturvaan.

Työ on parasta sosiaaliturvaa, jos on töitä. Kaikilla ei ole. Siksi meidän on todettava Meriläisen Rosan sanoin, ”sosiaaliturva on parasta sosiaaliturvaa”, ja jatkettava määrätietoista työtämme kohti aukotonta, luotettavaa perusturvaa ja perustuloa, jonka ansiosta jokainen, köyhinkin, uskaltaa herätä huomiseen päiväänsä.

Outi Alanko-Kahiluoto, Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja