Kuva: Skyseeker / Flickr. Lisenssi: CC.

Vihreä kirje on nimensä mukaisesti kirje Vihreiden jäsenille ja kannattajille - kaikille symppareillemme. Kirje ilmestyy sähköpostiin ja Vihreiden verkkosivuille noin kerran kuussa.

Kirje on tilattavissa sähköpostiin täältä. Samasta linkistä hoituvat myös peruutukset, osoitteenmuutokset ja palaute.

Maaliskuun kirjeen teemat:

Mari Puoskari: Ydinvoimakamppailu alkaa

Vihreät esittivät viime viikolla oman vihreän kasvun mallinsa, jossa teollisuuden kilpailukyky ja suomalaiset työpaikat voidaan turvata ilman lisäydinvoimaa.

Ydinvoimahakemukset tulevat käsittelyyn todennäköisesti ennen juhannusta. Päätös ydinvoiman lisärakentamisesta ei tule olemaan läpihuutojuttu eduskunnassa. Useat kansanedustajat eivät ole päättäneet kantaansa. Osa tukee yhtä lupaa pitkin hampain.

Kymmenen vuotta sitten erityisesti sosiaalidemokraatit perustelivat Olkiluoto 3:n kannattamista sillä, että se on ylimenokauden ratkaisu. Päätöksen jälkeen demarit olivat vallassa vielä viisi vuotta, joiden aikana uusiutuvan energian eteen ei tehty mitään. Jos tavoitteena on uusiutuva energiatalous, miksi sen rakentamista ei aloiteta tänään? Miksi siirtymää halutaan viivyttää ydinvoimalla? Nyt on aika tehdä päätöksiä kotimaisen uusiutuvan energian lisäämisestä ja energiatehokkaasta Suomesta.

Mitään pakottavaa syytä ydinvoimapäätöksiin ei tällä hetkellä ole. Olkiluoto 3 valmistunee jonain päivänä ja entisten yksiköiden käyttöikää on vielä jäljellä. Niiden, jotka pitävät ydinvoimaa siirtymäkauden ratkaisuna, ei pitäisi nyt tukea uusia lupia.

Ydinvoimakamppailu on vasta alkamassa.. Ydinvoiman vastustus Suomessa on kasvanut valtavasta ydinvoimaa ajamasta lobbauskampanjasta huolimatta. Nyt on aika toimia ympäri Suomea. Haluankin kannustaa paikallisia vihreitä järjestämään ydinvoiman vastaisia tapahtumia, kirjoittamaan paikallislehtiin ja tulemaan 8.5 joukolla Helsinkiin osoittamaan mieltä ydinvoimaa vastaan.

Tasa-arvopolitiikassa merkittävä vihreä saavutus

Viime viikolla vihreä ministeriryhmä sai merkittävän vihreän voiton tasa-arvon edistämisessä. Vihreiden esityksestä kehysneuvotteluissa sovittiin, että jatkossa myös lievät lähisuhdepahoinpitelyt muutetaan asianomistajarikoksista yleisen syytteen alaisiksi. Vaikka muuten kehysriihessä jaettiin niukkuutta, tätä varten varattiin myös lisämäärärahaa. Tuija Brax aikoo tuoda asiaa koskevan esityksen eduskuntaan jo tämän kevään aikana. Hyvä Tuija ja Anni!

Mari Puoskari, Vihreiden varapuheenjohtaja