< takaisin maaliskuun vihreään kirjeeseen

Mielipidekirjoitukset ovat vaikuttamista. Hyvin perustellut, jäsennellyt mielipidekirjoitukset, joissa on sopivasti pippuria mukana, ovat mainioita keskustelunherättäjiä. Tässä muutamia käytännön vinkkejä mielipidekirjoitusten tekemiseksi.

Tällä hetkellä varsinkin ydinvoima on oiva aihe, josta kannattaa mielipidekirjoituksia tarjota niin pieniin kuin suuriin lehtiin. Nyt on oikea aika vaikuttaa!

Mielipidekirjoittaminen ei ole vaikeaa! Mieti, mikä on vaikutus, jonka kirjoituksella haluat saada aikaiseksi, ja mikä on kirjoituksesi ensisijainen kohderyhmä. Sitten: anna mennä.

Helpointa on aloittaa luovasta ajatusten purkamisesta. Tarvitset suuren paperin ja kynän. Kirjoita paperille faktoja, tärkeitä asioita ja muita seikkoja, joita haluat sanoa. Mieti näkökulmaa. Vastaatko jonkun toisen tekstiin vai lähdetkö rakentamaan itsenäisempää tekstiä? Kirjoita paperin keskelle tai ylälaitaan kirjoituksesi pääajatus.

Aloittaessasi kirjoitusurakkaa pidä kirkkaana mielessäsi, mihin pyrit. Kaikkea asiaan liittyvää ei kannata änkeä samaan kirjoitukseen - keskity pääajatuksen kannalta olennaiseen. Tekstin selkeys on tärkeää.

Apuotsikoita voi käyttää kappaleiden väleissä, jos se auttaa. Nämä voi poistaa lopullisesta versioista. Ensimmäinen kappale ratkaisee, tattuuko lukija tekstiin. Panosta siis siihen. Jos ensimmäisen kappaleen kirjoittaminen on vaikeaa, älä takerru siihen vaan palaa siihen kirjoituksen lopuksi. Muista tarkastaa tekstisi faktat ja oikeinkirjoitus.

Ennen tekstin kirjoittamista tai viimeistään ennen lähetystä tarkista ko. lehden nettisivuilta kirjoitusten pituudet ja lähetysmuodot. Annetuissa pituusrajoissa tulee pysyä. Lyhyemmät ja ytimekkäämmät tekstit menevät helpommin läpi kuin pidemmät ja poukkoilevammat.

Lähde rohkeasti kirjoittamaan, äläkä häpeä ajatuksiasi! Jos haluat, että kirjoituksesi kommentoidaan ja luetaan ennen lehteen lähettämistä, kommentointiapua antaa esimerkiksi Vihreiden viestintäassistentti Sara Sajaniemi. Saran sähköpostiosoite on etunimi.sukunimi@vihreat.fi.

Esimerkki lisäydinvoiman vastaisesta mielipidekirjoituksesta (käytettävissä vapaasti) >

Kirjoituksia, tekstejä ja blogeja ydinvoimasta - käytä ideoita poimien! >