Vihreä kirje on nimensä mukaisesti kirje Vihreiden jäsenille ja kannattajille - kaikille symppareillemme. Kirje ilmestyy sähköpostiin ja Vihreiden verkkosivuille noin kerran kuussa.

Kirje on tilattavissa sähköpostiin täältä. Samasta linkistä hoituvat myös peruutukset, osoitteenmuutokset ja palaute.

Maaliskuun kirjeen teemat

Viisi vaatimusta ydinvoimasta

Japanin traaginen luonnonkatastrofi ja sitä seurannut ydinvoimakriisi on muuttanut ydinvoimakeskustelua niin Suomessa kuin koko maailmassa.

Muun muassa Saksassa arvioidaan ydinvoimaloiden turvallisuutta uudemman kerran. Myös meillä Suomessa on tarpeen arvioida uudelleen ydinvoiman tulevaisuutta.

Mielestämme tarvitaan viiden kohdan ohjelma suomalaisen ydinvoimapolitiikan muuttamiseksi vastuullisemmaksi.

1. Haluamme laajentaa ydinvastuulain koskemaan myös ydinvoimayhtiöiden omistajayhtiöitä. Nyt korvausvastuu mahdollisesta katastrofitilanteesta ulottuu vain laitosta hallinnoiviin yhtiöihin. Tilanne, jossa jossa ydinvoiman mahdollisten riskien kustannukset jäävät veronmaksajien maksettavaksi, on sietämätön.

2. Suomessa pitää arvioida, voitaisiinko jo annetut ydinvoimaloiden periaatepäätökset ottaa uudelleen eduskunnan käsiteltäväksi.

3. Mikäli TVO:n ja Fennovoiman ydinvoimahankkeet etenevät rakennuslupavaiheeseen asti, rakennuslupia on arvioitava tiukasti. Riskiarviointien on oltava nykyistä laajempia ja tiukempia, ja niiden pohjalta myös rakennusluvan ehtoja on tiukennettava.

4. Olemassa oleville ja jo periaatepäätöksen saaneille ydinvoimaloille on tehtävä tiukat stressitestit, joissa selvitetään niiden selviämistä erilaisten riskien yhdistelmistä. Testeissä on selvitettävä myös sellaisten tapahtumien riskejä, jotka tällä hetkellä vaikuttavat epätodennäköiseltä.

5.Suomessa pitää ottaa käyttöön uraanivero.

Vihreiden kanta on ja on ollut yksiselittäinen: me emme kannata ydinvoimaa. Vastustimme yksimielisesti ydinvoimaa niin hallituksessa ja valiokunnissa kuin eduskunnan heinäkuisessa äänestyksessä. Esitimme ydinvoimalle parempaa vaihtoehtoa, mutta se ei pettymykseksemme saanut taakseen riittävää kannatusta. Tästä pettymyksestä huolimatta tavoitteemme on tehdä Suomesta kilpailukykyinen, uusiutuvan energian sekä energiatehokkuuden maa.

Ydinvoimalla emme edistä uusiutuvan energian kehitystä emmekä kannusta energiatehokkuuteen, vaan teemme Suomesta energiapolitiikan takapajulan. Siten: sellaiseen hallitukseen, joka aikoo rakentaa lisää ydinvoimaa, emme halua osallistua.

Vihreiden näkemyksiä ydinvoimasta: http://www.vihreat.fi/ydinvoima

Suomen ydinvoimapolitiikka arvioitava uudelleen (sekä näkemyksiä päättyneestä hallituskaudesta): http://www.vihreat.fi/node/6644

Anni Sinnemäki