Vihreä kirje - marraskuu 2009

Vihreä kirje on nimensä mukaisesti kirje Vihreiden jäsenille ja kannattajille - kaikille symppareillemme. Kirje ilmestyy sähköpostiin ja Vihreiden verkkosivuille noin kerran kuussa.

Kirje on tilattavissa sähköpostiin täältä. Samasta linkistä myös peruutukset, osoitteenmuutokset ja palaute.

Marraskuun kirjeen teemat:

Puoluesihteeri Panu Laturin terveiset lukijoille

Hyvä vihreä,

Tämä on ensimmäinen uutiskirje kannattajillemme. Kirjeellä muun muassa tarjoamme taustoittavia näkökulmia politiikkaamme. Meille puoluetoimistolaisille, eduskuntaryhmälle ja ministereille puolueen jäsenet ovat keskeisin porukka politiikkamme kehittämisessä entistä paremmaksi. Toivon, että tämä kuukausittainen kirje avaa viestintäkanavan myös teiltä jäseniltä puoluetoimistolle päin; keskustelu on tervetullutta.

Yleisesti Vihreillä menee hyvin. Olemme pitkään olleet kaikissa mielipidemittauksissa neljänneksi suurin puolue selvällä erolla takana tuleviin. Jäsenmäärämme (nyt n. 4300) kasvaa tasaisesti, ja yhteishenki puolueen sisällä on vahva. Tuoreimman puoluetutkimuksen tulosten mukaan olemme kaikista puolueista toiseksi houkuttelevin valinta äänestäjille: 28 prosenttia suomalaisista kokee Vihreiden äänestämisen melko tai erittäin houkuttelevaksi.

Haasteita meillä kuitenkin riittää. On myönnettävä, että hallitustiemme ei ole aina ollut helppo. Esimerkiksi ympäristön- ja luonnonsuojelun kysymykset ovat olleet hallituksessa vihreästä näkökulmasta tarkasteltuna haastavia koko hallituskauden ajan. Ympäristöjärjestöjen kritiikki hallituksen politiikkaa kohtaan ei ole ollut aivan aiheetonta. Tilannetta kuvaa se, että monissa ympäristönsuojelukysymyksissä hallituksessa saavuttamamme poliittiset "voitot" ovat olleet torjuntavoittoja, eivät asioiden tilan parantamista. Samalla kuitenkin on hyvä pohtia, mikä ympäristönsuojelun tilanne olisi, jos emme olisi hallituksessa mukana.

Vihreiltä on kysytty, olemmeko myyneet periaatteemme istumalla hallituksessa, joka meille tärkeissä kysymyksissä ei ole ollut niin tiukka kuin olisimme toivoneet. Oma näkemykseni on, että hallituksessa kannattaa joistakin poliittisista pettymyksistäkin huolimatta olla mukana, sillä sieltä käsin asioihin voi vaikuttaa paljon paremmin kuin oppositiosta. Tärkeää on, että kokonaisuus jää positiiviselle puolelle.

Ympäristökysymysten lisäksi myös ydinvoima on ollut hallituksen sisällä ristiriitainen asia. Teemme parhaamme, jotta yhtäkään uutta ydinvoimalupaa ei myönnettäisi, ja äänestämme sekä hallituksessa että eduskunnassa yhtenä rintamana ydinvoimaa vastaan. Ydinvoiman vuoksi emme kuitenkaan oppositioon siirry. Asia ratkaistiin jo silloin, kun päätimme lähteä hallitukseen. Se oli hyvä päätös: tämän hallituksen ilmastopolitiikka on ollut edistyksellisempää kuin yhdenkään edeltäjänsä. Oras Tynkkysen valmistelemassa tulevaisuusselonteossa sitoudutaan vähentämään vähintään 80 prosenttia päästöjä vuoteen 2050 mennessä. Se on hyvä tavoite, mutta sen eteen on tehtävä paljon. Emmekä voi olla silloin vaihtopenkillä.

Vaikka perinteisissä ympäristöasioissa hallitus ei ole ollut mallikelpoinen, on hallitus monissa asioissa ollut hyvä. Sisäinen adoptio, lisäpanostukset raideliikenteeseen ja esimerkiksi opintotuen tasokorotus ovat päätöksiä, joissa näkyy vihreä kädenjälki. Jotta valonpilkahduksia tulisi lisää, on tärkeää olla mukana niissä pöydissä, joissa asioista päätetään. Esimerkkinä suuresta kysymyksestä, jossa jo tämän hallituksen on toimittava, on talouskriisin ja ilmastokriisin kaksoishaaste. Meillä on vain vähän aikaa muuttaa tapamme tuottaa energiaa, liikkua, kuluttaa ja elää. Muutoksia vihreämpään suuntaan on tehtävä jo nyt.

Hallituskauden aikana olen ilolla havainnut, että vihreät ovat poliittisesti vahva ja yhtenäinen puolue. Kysymykset ympäristöstä, ilmastonmuutoksesta, vähemmistöjen oikeuksista, yksilönvapauksista, EU:sta ja monista muista merkittävistä asioista eivät jaa meitä vaan yhdistävät. Meitä eivät vaivaa samanlaiset sisäiset ristiriidat, joiden kanssa esimerkiksi SDP, Vasemmistoliitto ja Keskusta taistelevat.

Yhtenäisyydestä tärkeissä kysymyksissä sekä poliittisesta johdonmukaisuudesta on tullut vahvuutemme. Siksi tavoitteemme tulevissa eduskuntavaaleissa on saada 20 vihreää kansanedustajaa. Sen toteuttamiseksi tarvitaan meitä kaikkia vihreitä ympäri maan. Tavoite ei ole helppo, mutta ei myöskään mahdoton, sillä eurovaalit osoittivat, että koviakin tavoitteita voimme saavuttaa. Mitä paremmin saamme tavoitteitamme toteutumaan, sitä suurempia harppauksia otamme kohti vihreämpää Suomea.

Panu Laturi, puoluesihteeri