Vihreä kirje on nimensä mukaisesti kirje Vihreiden jäsenille ja kannattajille - kaikille symppareillemme. Kirje ilmestyy sähköpostiin ja Vihreiden verkkosivuille noin kerran kuussa.

Kirje on tilattavissa sähköpostiin täältä. Samasta linkistä hoituvat myös peruutukset, osoitteenmuutokset ja palaute.

Syyskuun kirjeen teemat

Kirsi Ojansuu: Tulevaisuus raiteilla

Ympäristön- ja ilmastonsuojelussa keskeinen elementti on liikennepäästöjen vähentäminen. Vihreän politiikan keskiössä on sen alusta saakka ollut julkisen, erityisesti raideliikenteen kehittäminen. Julkisen liikenteen hiilidioksidipäästöt henkeä kohden ovat murto-osa yksityisautojen tuottamista päästöistä. Erityisen suuri ero on junien ja yksityisautojen päästöillä. Ilmastonmuutoksen myötä aihe on erityisen ajankohtainen.

Valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsenenä minua usein ärsyttää ja tuskastuttaa ainainen taisto kunkin kansanedustajan oman alueen tiehankkeiden rahoituksesta. Tuntuu, että rohkeus ottaa ekologinen askel kohti tulevaisuutta puuttuu. Autoilijoiden dominointi harmittaa. Tämä siitäkin huolimatta, että olen parhaillaan autokoulussa.

Yksittäisten tiehankkeiden sijaan on katsottava kokonaisuutta, oltava vastuullisempia ja kunnianhimoisempia. Raideratkaisut pitää ulottaa ainakin 2030-luvulle asti ja on uskallettava tehdä päätöksiä, jotka tällä hetkellä saattavat näyttää utopistisilta. Siksi on uskallettava tehdä myös kokonaan uusia ratkaisuja. Yksi tällainen olisi Helsinki-Forssa-Pori-raide. Porin lentoliikenteen hetkellisen loppumisen aiheuttama kuohahdus oli minusta käsittämätön. Monien seutujen, esimerkiksi kotikaupunkini Hämeenlinnan, elinvoimaisuus on rakentunut juuri raiteiden ympärille.

Tuen ministeri Tuija Braxin esittämää suhdelukua raide- ja tiehankkeiden välillä: 70 % raiteisiin, 30 % tiestöön. Liikenteen ilmastopäästöt on vihdoin otettava tosissaan. Tietullit ja korkeat pysäköintimaksut voidaan ottaa käyttöön kaikkialla, missä joukkoliikenne toimii erinomaisesti. Nykyiset teot ovat liian pieniä, liian mitättömiä ja niillä halutaan miellyttää liian monia. Olkaamme radikaaleja, liikenne raiteille!

Kirsi Ojansuu, Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja

Anni Sinnemäki: Työttömyys laskee

Viime viikon tiistaina julkaistiin elokuun työllisyysluvut. Ne vahvistivat sen tosiasian, että työttömyys on kääntynyt selvään laskuun. Ministeriön ennusteosaston tilastovelhot olivat jo muutaman kuukauden näin sanoneet, mutta nyt sen näkee maallikkokin. Vuoden takaiseen verrattuna työttömyys on laskenut melkein 5 prosenttia.

Hallituksen elvyttävä talouspolitiikka on toiminut. Kansainvälinen talouden taantuma iski Suomeen kovaa, mutta työttömyys ei noussut niin korkeaksi kuin monissa ennusteissa pelättiin.

Olen erityisen helpottunut, että nuorisotyöttömyys vähenee. Alle 25-vuotiaita oli elokuussa työttömänä yli 3000 vähemmän kuin vuosi sitten. Sanssi-kortti, työpajat, oppisopimuskoulutus, nuorten tehostettu neuvonta ja vaalikauden aikana lisätyt 11 000 uutta ammatillisen koulutuksen aloituspaikkaa ovat tuottaneet tulosta. Nuorisotyöttömyys tulee alenemaan koko tämän syksyn ajan.

Entä mistä niitä uusia työpaikkoja saataisiin? Uusia työpaikkoja syntyy talouden uudistamisesta. Vihreillä veroilla kannustetaan käyttämään energiaa tehokkaammin. Energiaa tehokkaasti käyttävä talous pärjää myös tulevaisuudessa. Uusiutuvan energian tukipaketilla puolestaan edistetään vähäpäästöistä energiantuotantoa ja sen alan vientiteollisuutta. Näitä asioita Vihreät ovat ajaneet jo vuosia, niitä kannattaa myös ylpeästi puolustaa.

Hallituskauden viimeisiä kuukausia viedään. Eduskunnassa vihreät neuvottelevat metsähallituksen luontopalveluilta leikattujen rahojen palauttamisesta. Eräistä luonnonsuojelun edistysaskeleista neuvotellaan hallituskumppanien kanssa juuri tänään kun kirjoitan tätä tekstiä. Joten hyvää syksyä soiden ja työpaikkojen puolesta!

Anni Sinnemäki, työministeri, Vihreiden puheenjohtaja