< takaisin syyskuun vihreään kirjeeseen

Odotettu vaalitulos yllätti ja osoitti vapaaehtoistyön ja positiivisuuden voiman

Ruotsissa käytiin jännittävät vaalit, joiden tulos ei ollut yllätys - siitä huolimatta, että se onnistui järkyttämään suuren enemmistön.

Mielipidemittaukset osoittivat jo ennen vaaleja, että Ruotsidemokraatit, "paikalliset perussuomalaiset", onnistuisivat ylittämään vaalikynnyksen ja nousemaan parlamenttiin. Harvalle oli myöskään yllätys, että oikeistoallianssi saavutti torjuntavoiton. Yhtä vähän oli yllätystä siinä, että Vihreät tulisivat olemaan vaalien suurimpia voittajia.

Kaikki tämä ennustettu tapahtui, ja silti Ruotsi oli vaali-iltana ja vaaleja seuranneena maanantaina hämmennyksen vallassa.

Ruotsin vaaleissa päänäytös käytiin kahden monipuolueblokin välillä. Kaikki parlamentissa olleet puolueet olivat mukana jommassa kummassa blokissa. Oikeistohallituksen "allianssi" ja opposition "punavihreät" olivat vaalien kaksi vaihtoehtoa. Molemmilla oli lähes valmiit hallitusohjelmat, pääministeriehdokkaat ja ylipäätään valmius astua johtoon välittömästi sopivan vaalituloksen jälkeen.

Kävi kuitenkin, ettei kumpikaan blokeista saanut enemmistöä parlamenttiin. Parlamenttiin noussut Ruotsidemokraatit nousi äänikynnyksen yli ja sotki blokkien suunnitelmat.

Olin mukana punavihreänä kampanja-aktiivina vaalien viimeiset neljä päivää. Kokemus oli todella hyvä. Hyvin johdetussa kampanjassa oli hienoa työskennellä ruohojuuritason kampanja-aktiivina. Tehtävät olivat selkeitä ja niiden merkitys kampanjalle oli selvästi ilmaistu.

Kampanjoissa on valtavasti tehtävää. Tähän työhön tarvitsemme myös Suomessa historiallisen suuren joukon perusaktiiveja ruohonjuuritasolle. Meille vihreille on tehtävä, ja osana sitä meidän tulee pyytää myös ystävämme, naapurimme ja sukulaisemme hyvän puolelle - vastustamaan ahneutta, vihaa ja sortoa. Näille tuhansille uusille kampanjavapaaehtoisille tulee meidän tarjota sopivan kokoisia kunkin tilanteeseen sopivia tehtäviä.

Ruotsissa oikeisto oli panostanut vapaaehtoistyöhön tosissaan.

Toreilla näki kymmeniä kampanja-aktiiveja aamuruuhkasta yömyöhään. Sergelin torilla päivysti kahdeksan paikallisen kokoomuksen aktiivia vielä kello 23 vaaliviikonloppuna, kun vihreät ja demarit olivat jo aikoja sitten sulkeneet vaalimökkinsä.

Helsingissä olemme aiemmin kyenneet marssittamaan enemmän aktiiveja aamuruhkaan ja iltapäiviin kuin demarit ja kokoomus yhteensä. Nyt tämä sama pitää tehdä koko Suomessa. Kokoomus tulee tekemään kaikkensa hyödyntääkseen ruotsalaiskokemukset. Vaaleissa tullaan näkemään ennennäkemätön määrä kokoomuslaisia katukampanjoijia, niinpä tarvitaan myös entistä enemmän vihreää jalkatyötä.

Vapaaehtoisten määrän lisäksi vapaaehtoisten näkyvyys on ratkaisevaa. Ruotsissa oikeistolla oli erittäin näkyvät kampanjatakit, joiden avulla vaivaiset pari kampanjoijaa kykeni osoittamaan Moderaattien kampanjoivan aktiivisesti.

Suomessa me vihreät olemme käyttäneet tehokkaasti huomioliivejä, mutta nyt tarjoamme kampanjatuotteena myös näyttävää tuulitakkia, joka sopii mainiosti jokaisen jäsenen vaatekaappiin. Takki on kätevästi pieneen tilaan pakkautuva, tuulta ja pientä tihkua pitävä kampanjatuote - ja tietenkin reppuun pakattava varatakki.

Tyylikkään takin, laadukkaat pyöräily- ja juoksupaidat yms. löydät Vihreiden verkkokaupasta www.vihreat.fi/kauppa