< takaisin syyskuun vihreään kirjeeseen

Vaalit lähestyvät ja samalla myös poliittinen keskustelu terävöityy. Vihreät ovat olleet vahvasti mukana keskustelussa. Niin täytyy olla jatkossakin, sillä valinta Suomen tulevaisuudesta ratkaistaan eduskuntavaaleissa. Ainoa tapa edistää Vihreää tulevaisuutta on voittaa vaalit - tähän tarvitsemme mukaan teitä kaikkia.

Useat puolueet ovat valitettavasti reagoineet perussuomalaisten nousuun muuttamalla retoriikkaansa lähemmäs perussuomalaisia. Vihreät eivät tätä tule tekemään. Meillä on vahva visio siitä, millaisen Suomen haluamme, eivätkä gallupit horjuta visiotamme. Vihreiden tavoitteena on Suomi, joka katsoo positiivisesti tulevaisuuteen ja uskoo avoimuuteen; Suomi, joka ymmärtää, että hyvä ympäristö lisää ihmisten hyvinvointia ja tietää, että ilmastonmuutos on torjuttava; Suomi, joka antaa jokaisen elää niin kuin haluaa.

Vaalit ratkaistaan sillä, kuka onnistuu saamaan omat kannattajansa parhaiten liikkeelle positiivisella asenteella. Eurovaaleissa me onnistuimme tässä erinomaisesti. Ei ole liioiteltua sanoa, että Vihreiden eurovaalikampanja oli paras, iloisin ja suurin. Ei ehkä mainoksilla mitattuna vaan siinä, kuinka teimme kampanjaa kaduilla, toreilla ja äänestäjiä tavattaessa. Eurovaaleissa onnistuimme yhdessä tekemään historiallisen tuloksen - saman tulemme tekemään myös ensi kevään eduskuntavaaleissa.

Vaikka vaaleihin on vielä aikaa, nyt on aika aktivoitua. Parhaiten se onnistuu menemällä mukaan jonkun erinomaisen ehdokkaamme tukiryhmään tai vaikkapa paikallisyhdistyksen kampanjaan. Eduskuntavaalit ovat tilaisuutemme näyttää millaista Suomea haluamme rakentaa: avointa, parempaa paikkaa kaikille suomalaisille; maata, jossa ympäristö parannetaan ja ilmastonmuutosta torjutaan.

Panu Laturi, puoluesihteeri

P.S. Katso lista Vihreiden eduskuntavaaliehdokkaista: http://www.vihreat.fi/vaalit2011/ehdokkaat