< takaisin syyskuun vihreään kirjeeseen

Kesä on kääntynyt syksyksi ja eduskunta palannut töihin. Hallitus aloitti syksyn päättämällä budjetista ja sopimalla energiaverotuksesta. Olemme tyytyväisiä muun muassa siihen, että ehdotuksemme maakaasuveron noston porrastuksesta sai lopulta koko hallituksen tuen.

Ympäristöpolitiikka puhuttaa muutoinkin: jätevesilain siirtymäaikaa jatkettiin ja ikääntyneet ihmiset suljettiin lain ulkopuolelle. Vaikka toteutuksesta ei ehkä tyylipisteitä saa, itse tavoite lainsäädännössä on tärkeä.

Rantarakentamisen sääntöjä uudistettiin. Lopputulos on Vihreiden työn ansiosta kohtuullinen: jatkossakin poikkeusluvat rakentamattomille rannoille myöntää valtion viranomainen. Lue lisää: Annin blogi rantojensuojelusta ja rakentamisesta.

Entä loppusyksyn tavoitteemme? Eilen hallitus linjasi ryhtyvänsä perustamaan Sipoonkorpeen kansallispuistoa. Tällä hetkellä Sipoonkorpi muodostuu eri omistuksissa olevista irrallisista suojelualueista, mutta alueen merkittävien luontoarvojen säilytetään paremmin yhdellä yhtenäisellä kansallispuistolla. Asiaa käsiteltiin hallituksen iltakoulussa, lue lisää Annin blogista.

Suuri murheenkryynimme on turve. Saimme verottamiselle pään auki budjetissa vaikka verottamisen taso jäikin vielä alhaiseksi. Nyt koetamme edistää soiden suojelua toista kautta. Pyrimme siihen, että Vapo jättäisi omat ojittamattomat turvemaansa rauhaan. Ylipäänsä jäljellä oleva turpeen nosto tulisi tehdä jo luontoarvonsa menettäneillä alueille. Niitä meillä valitettavasti riittää.

Eduskunnan puolella Vihreät taistelee syksyllä muun muassa Metsähallituksen luontopalveluiden rahoituksesta. Luontopalveluilla turvataan se, että metsiemme rikkaus on kestävällä tavalla kaikkien suomalaisten helposti käytettävissä. Lue lisää tiedotteesta.

Ympäristö on nyt politiikan ytimessä. Siksi on tärkeää, että vihreät ovat hallituksessa vaikuttamassa päätöksiin.