Takaisin vihreään kirjeeseen

Kuukauden vihreä kasvo: Minttu Massinen

Tammikuun uutiskirjeen kuukauden vihreä kasvo on Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton (ViNO) uusi pääsihteeri Minttu Massinen.

K: Hei, Minttu! Kuka olet, mistä tulet?

V: Olen 28-vuotias, Savonlinnan ja Joensuun kautta Helsinkiin päätynyt ViNOn tuore pääsihteeri. Aiemmin olen työskennellyt muun muassa Pohjois-Karjalan Vihreiden toiminnanjohtajana. Olen myös Joensuun kaupunginvaltuutettu ja teknisen lautakunnan jäsen.

Taustani on ympäristöjärjestöissä, etenkin Suomen luonnonsuojeluliitossa sekä Luonto-Liitossa. Olen kiinnostunut paitsi ympäristöpolitiikasta, myös monista kuntapolitiikan asioista, esimerkiksi kaavoituksesta.

Harrastukset ovat Helsinkiin muuton jälkeen vielä vähän hakusessa - tarjonta pääkaupungissa on niin runsasta, että on vaikea valita, mitä ryhtyy harrastamaan.

K: Miten ja miksi päädyit vihreisiin?

V: Lähdin mukaan Vihreiden toimintaan jo alle kaksikymppisenä: olin ehdolla vuoden 2000 kuntavaaleissa. Mukaan lähteminen oli helppoa, sillä äitini oli toiminut aiemmin Savonlinnassa vihreänä kaupunginvaltuutettuna. Puolueen valinta oli itsestään selvää: vihreät sopi omaan ajatteluun, eikä muita vaihtoehtoja oikeastaan edes ollut.

K: Miten aiot pääsihteerinä ViNOa kehittää?

V: ViNO on monien uudistusten edessä. Järjestö on kasvanut nopeasti, ja se aiheuttaa toiminnalle aivan uusia mahdollisuuksia - mutta myös haasteita.

Haluan rakentaa ViNOa, joka toimii mahdollisimman hyvin. Haluan ViNOn, joka on avoin, demokraattinen ja keskusteleva - porukka, jonka kanssa on mahtavaa tehdä työtä.

K: Minkälaista politiikkaa ViNO vuonna 2010 johdollasi tekee?

V: ViNOn keskeisiä poliittisia teemoja ovat tänä vuonna luonnonsuojelu, mielenterveys ja hyvinvointi, maahanmuuttopolitiikka sekä opiskelijat työelämässä. Jokaisesta teemasta on luvassa puhutteleva kampanja erilaisine tilaisuuksineen, tempauksineen ja yllätyksineen.

K: Onko sinulla poliittista idolia tai esikuvaa?

V: Ehkä vähän kliseistä, mutta vastaan silti: Anni Sinnemäki. Olin ihan fiiliksissä, kun Anni valittiin - en tiennyt miten päin olla!

K: Vastaa nopeasti, mitä mieleen tulee seuraavista asioista!

K: Paavo Väyrynen? V: Apua!

K: Kauppojen sunnuntaiaukiolo? V: Onkohan se tarpeen?

K: Eläkeläiset? V: Jeee!

K: Tiskaaminen? V: Ei lainkaan kivaa.

K: Suomenlinna? V: Koti. Olen asunut siellä aiemmin.