Kesäkuun alussa Vihreiden puoluetoimistolla aloittaa työnsä uusi järjestökoordinaattori, Maria Halonen. Vihreiden Naisten järjestösihteerin paikalta puoluetoimiston työntekijäksi siirtyvä Maria on aurinkoinen nainen, jonka elämään kuuluu alakouluikäinen tytär, lounastaukoon irtokarkit.

K: Kesä lähestyy. Mistä alkaa sinun kesäsi, Maria? Ensimmäisestä pääskysestä vai terassikauden avauksesta?

V: Kesä alkaa tyttäreni Emmin koulun kevätjuhlasta. Koulun päättäjäisten jälkeen menemme perinteisesti perheen kesken piknikille lähipuistoon ja suunnittelemme yhteisiä kesätekemisiä.

K: Mikä on parasta kesässäsi - mikä on kesäsi top-10?

1. Aurinko, viltti ja puisto.

2. Helsinki kesällä. Seurasaari, Suomenlinna, Vallilan piknikpuistot, Linnanmäki, Hietsun kirppis...

3. Kirjat. Talven ajalta on taas kertynyt parisenkymmentä kirjaa pinoon jotka luen sitten kun on aikaa

4. Kiireettömyys. Ajan tajun katoaminen. Se hetki kesälomassa kun pääsee siihen vaiheeseen että joutuu tosiaan miettimään, että onko nyt viikonloppu vai arkipäivä.

5. Uudet perunat. Voikastikkeella. Hakaniemen torilta suoraan kattilaan.

6. Makkara ja olut.

7. Tuoreet mansikat ja suklaadippi.

8. Jäätelö. Joka päivä. mieluummin usempi kuin yksi.

9. Synttärit. Täytän 30 vuotta heinäkuun 25 päivä. Saa lähettää lahjoja ;)

10. Käsityöt. Se että on aikaa tehdä jotain hidasta ja aikaa vievää käsillään.

K: Aloitat kesäkuun alussa jäsenhankintakoordinaattorinamme. Millainen on Vihreä jäsen?

Itse ei-akateemisena lihaa syövänä yksinhuoltajana olen erinomainen esimerkki, että Vihreiden jäseniä löytyy myös muiden kuin akateemisten kolmekymppisten vegaanien kaupunkilaisnaisten keskuudesta. Tutkimusten mukaan jopa joka viides suomalaisista kokee Vihreät houkuttelevaksi puolueeksi. Vihreiden jäseniä yhdistää ajatus elämän kohtuullistamisesta ja siitä että tuleville sukupuolville tulee jättää myös mahdollisuuksia maapallolla.

Vastuullisesti ajattelevaan joukkoon mahtuu monenlaisia ihmisiä. Usein ajatellaan, että Vihreisiin ei voi liittyä, jos omistaa auton tai syö lihaa. Mutta ei se niin ole - me olemme ihan tavallisia tyyppejä, meitä on monenlaisia. Ei tarvitse asua maakuopassa, jotta voisi liittyä Vihreisiin.

K: Minkä vihreän teon sinä olet tänään tehnyt?

Onko huono vihreä jos ei ole tehnyt yhtään vihreää tekoa? Itse tulin ratikalla töihin. Oikeastaan olisi pitänyt tulla pyörällä, mutta se on vielä talviteloilla parvekkeen nurkassa.

K: Mikä on paheesi?

Mässäily. Hyvä ruoka. Karkki. Suklaa. Jäätelö. Oikeastaanhan se on aika turhaa, mutta kyllä hyvä karkkipussi parantaa niin paljon elämänlaatua stressaavana päivänä.

K: Jokin hyveesi? Muutama riittää. ;)

En lennä kuin pakon edestä ja matkustan muutenkin vähän. Rakastan kirpputoreja, joten usein perheen hankinnat tehdään sieltä.

K: Entä minkä vihreän kesävinkin antaisit jäsenillemme?

Pysy kotona. Sanotaan että matkailu avartaa, mutta lomailu kotona ja lähikohteissa on yllättävän antoisaa. Loman kiireettömyydessä tuttujakin paikkoja tulee katsoneeksi uusin silmin. Myös kotimaan matkailu kesällä on hauskaa!