Vihreä kirje on nimensä mukaisesti kirje Vihreiden jäsenille ja kannattajille - kaikille symppareillemme. Kirje ilmestyy sähköpostiin ja Vihreiden verkkosivuille noin kerran kuussa.

Kirje on tilattavissa sähköpostiin täältä. Samasta linkistä hoituvat myös peruutukset, osoitteenmuutokset ja palaute.

Toukokuun kirjeen teemat

Jäsenäänestys Vihreiden puheenjohtajasta on käynnissä!

Politiikassa eletään nyt jännittäviä aikoja. Vihreiden hallitusneuvotteluryhmä istuu Säätytalolla Helsingissä pitkiä päiviä neuvottelemassa siitä, voiko Vihreät osallistua hallitukseen.

Samaan aikaan käynnissä on jäsenäänestys Vihreiden puheenjohtajasta. Jokainen voi vaikuttaa omalta osaltaan Vihreiden tulevaisuuden suuntaan samalla, kun odottaa jännittyneenä tuloksia Säätytalolta.

Yli 7 000 Vihreiden jäsentä on saanut postissa tärkeän kirjekuoren, joka kertoo äänioikeudesta puheenjohtajavaalissa. Ehdolla ovat Outi Alanko-Kahiluoto, Mika Flöjt, Ville Niinistö ja Anni Sinnemäki.

Vihreät on ensimmäinen puolue Suomessa, joka järjestää puheenjohtajuudesta jäsenäänestyksen. Olemme lähettäneet jokaiselle huhtikuun loppuun mennessä Vihreisiin liittyneelle kirjeen, jossa on äänestyslippu, äänestyskuori ja palautuskuori. Jäsenillä on perjantaihin 3. kesäkuuta saakka aikaa vaikuttaa valintaan ja postittaa äänensä.

Koska yhdistyslaki ei salli sitovaa jäsenäänestystä, äänestys on virallisesti neuvoa-antava. Lopullisen valinnan tekee puoluekokous 11. kesäkuuta. Puoluekokouksen olisi kuitenkin hyvin vaikea poiketa jäsenistön selvästi ilmaisemasta valinnasta.

Äänet lasketaan vain, jos yli 50 prosenttia jäsenistöstä palauttaa äänestyskuorensa. Jokaisen kannattaa käyttää vaikutusvaltaansa ja äänestää. Olemme toteuttamassa jäsendemokratian kannalta tärkeää hanketta, joten olisi kieltämättä hieman noloa, jos jäsenäänestys kaatuu liian alhaisen äänestysprosentin vuoksi.

Lisätietoja äänestyksestä ja ehdokkaista löydät täältä: www.vihreat.fi/jasenaanestys/

Sivuilla esitellään myös ehdokkaat Vihreiden puoluesihteeriksi, varapuheenjohtajiksi ja valtuuskunnan puheenjohtajaksi. Heitä ei kuitenkaan valita yleisellä jäsenäänestyksellä, vaan puoluekokous tekee valinnat.

Jos et ole saanut äänestyskirjettä, ota yhteyttä osoitteeseen jasenaanestys@vihreat.fi. ja tarkista, onko meillä ollut sinulle oikea osoite. Ota yhteyttä myös siinä tapauksessa, jos olet hukannut kirjeesi. Vielä ehdit mukaan!