Suomen - ja samalla koko Länsi-Euroopan - ensimmäinen vihreä ministeri saatiin keväällä 1995, kun Paavo Lipposen I hallitus (1995-1999) nimettiin. Ympäristö- ja kehitysyhteistyöministerinä toimi neljän vuoden ajan Pekka Haavisto.

Paavo Lipposen II hallitukseen (1999-2003) Vihreä liitto sai puolitoista ministeripaikkaa. Satu Hassi valittiin ympäristö- ja kehitysyhteistyöministeriksi. Peruspalveluministerin paikka jaettiin siten, että ensimmäiset kaksi vuotta tehtävää hoitaisi Eva Biaudet (RKP) ja jälkimmäiset kaksi vihreiden Osmo Soininvaara. Biaudet'n äitiysloman takia Soininvaaran kausi kuitenkin aikaistui ajalle 12.4.2000 - 19.4.2002.

24.5.2002 eduskunta hyväksyi valtioneuvoston periaatepäätöksen viidennen ydinvoimalan rakentamisesta. Tämän seurauksena Vihreän liiton valtuuskunnan ja eduskuntaryhmän yhteiskokous päätti 26.5. luopua hallitusyhteistyöstä. Päätös tehtiin äänin 38 - 8. Ministeri Satu Hassi jätti eronpyyntönsä 27.5.2002.

Lue Satu Hassin kirjoitus Ympäristö- ja kehitysyhteistyöpolitiikka Lipposen toisessa hallituksessa.

Tällä hetkellä Vihreä liitto on jälleen hallituksessa. Matti Vanhasen (kesk.) II hallituksen Vihreinä ministereinä toimivat puolueen puheenjohtaja Tarja Cronberg (työministerinä) ja kansanedustaja Tuija Brax (oikeusministerinä).