Uusi vihreä yhdistys?

Jos mietit, onko paikkakunnallasi tarvetta vihreälle yhdistykselle, vastaus on mitä todennäköisimmin kyllä! Suomessa on vielä aivan liian monta ”valkoista” kuntaa vailla ensimmäistäkään vihreää yhdistystä. Paras ratkaisu tähän haasteeseen on perustaa sellainen! Monella suurella paikkakunnalla puolestaan ollaan jo siinä tilanteessa, että kannatuspohja tekisi mahdolliseksi useammankin vihreän yhdistyksen toiminnan ja sitä kautta monipuolisemman paikallistoiminnan virittämisen.

Tukea perustamiseen

Yhdistystä ei toki tarvitse ruveta perustamaan yksin ja vailla tukea! Puoluetoimisto ja piiriyhdistys ovat käytettävissä avuksi kaikessa perustamisjärjestelyihin liittyvässä. Näillä voi myös olla tietoa muista alueella asuvista vihreistä, joita kiinnostaisi osallistua yhdistyksen perustamiseen.

Puoluetoimistolla yhdistysasioista vastaa järjestösihteeri, jonka puoleen voi kääntyä kaikissa mieleen tulevissa kysymyksissä.

Yhdistyksen perustamisvaiheet

Vihreän yhdistyksen perustamisprosessin voi tiivistää näin:

1. Kootaan yhdistyksen perustamisesta kiinnostuneet yhteen
  2. Sovitaan perustavan kokouksen ajankohdasta
  3. Kirjoitetaan yhdistyksen säännöt (Vihreän liiton mallisääntöjä suositellaan)
  4. Kutsutaan kaikki kiinnostuneet perustavaan kokoukseen (eli tiedotetaan kokouksesta kaikkia käytettävissä olevia kanavia pitkin)
  5. Pidetään perustava kokous
  6. Tehdään perusilmoitus yhdistysrekisteriin uudesta yhdistyksestä
  7. Haetaan Vihreän liiton jäsenyyttä, kun yhdistyksen säännöt on hyväksytty yhdistysrekisterissä.

Mitä perustaminen edellyttää?

Kolme perustajajäsentä

Yhdistyksen perustamiseen tarvitaan kolme perustajajäsentä, jotka hyväksyvät perustavassa kokouksessa yhdistyksen säännöt, liittyvät yhdistyksen jäseniksi ja allekirjoittavat perustamiskirjan.

Perustajajäsenten on oltava 15 vuotta täyttäneitä ja tietenkin täytettävä uuden yhdistyksen säännöissä määritellyt jäsenyyden edellytykset.

Yhdistyslaki edellyttää, että puoluepoliittisen yhdistyksen jäsenet ovat Suomen kansalaisia tai ulkomaalaisia, joilla on kotipaikka Suomessa.

Ennakkovalmisteluja

Perustamista on välttämätöntä valmistella ennen perustavan kokouksen pitämistä. Vähintään esitys uuden yhdistyksen säännöiksi täytyy perustamista valmistelevien puuhahenkilöiden laatia etukäteen.

Sääntöjä laadittaessa kannattaa olla yhteydessä puoluetoimistolle hyvissä ajoin ja käyttää hyödykseen Vihreän liiton mallisääntöjä.

Tulevaa toimintaakin kannattaa suunnitella, mieluiten siten, että luonnos yhdistyksen ensimmäiseksi toimintasuunnitelmaksi ja talousarvioksi on valmiina perustamiskokouksessa.

Perustava kokous

Perustavassa kokouksessa

Lisäksi kokouksessa kannattaa valita yhdistykselle hallitus ja päättää alustavasti tulevasta toiminnasta. Perustavaan kokoukseen kannattaakin kutsua kaikki yhdistyksen toiminnasta mahdollisesti kiinnostuneet.

Tarkemman listan perustavassa kokouksessa käsiteltävistä asioista löydät täältä.

Paperien toimittaminen eteenpäin

Kun perustava kokous on saatu pidettyä, on jäljellä vielä asianmukaisten rekisteröitymispapereiden toimittaminen viranomaisille.

Kun Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) on hyväksynyt yhdistyksen säännöt ja yhdistys on merkitty yhdistysrekisteriin, on jäljellä vielä jäsenhakemuksen toimittaminen Vihreälle liitolle ja muille vihreille järjestöille (kuten piiriyhdistykselle), joiden jäseneksi uusi yhdistys liittyy.

Näiden muodollisuuksien jälkeen yhdistys voikin keskittyä täysillä itse toimintaan!

Lisätietoja?

Näille sivuille on pyritty kokoamaan kattavasti tietoa vihreän yhdistyksen perustamisesta kaikkine vaiheineen. Voit kuitenkin aina ottaa yhteyttä myös suoraan puoluetoimistolle: järjestösihteeri Lasse Miettinen, p. (09) 5860 4162, jarjestosihteeri@vihrealiitto.fi.