Uusi vihreä yhdistys?

Jos mietit, onko paikkakunnallasi tarvetta vihreälle yhdistykselle, vastaus on mitä todennäköisimmin kyllä! Suomessa on vielä aivan liian monta "valkoista" kuntaa vailla ensimmäistäkään vihreää yhdistystä tai vihreää toimintaa. Paras ratkaisu tähän haasteeseen on perustaa sellainen! Monella suurella paikkakunnalla puolestaan ollaan jo siinä tilanteessa, että kannatuspohja tekisi mahdolliseksi useammankin vihreän yhdistyksen toiminnan ja sitä kautta monipuolisemman paikallistoiminnan virittämisen.

Vihreää toimintaa voi käynnistää jo ennen tai myös ilman yhdistyksen perustamista! Yhdistys on väline toiminnan helpottamiseksi. Omalle paikkakunnalle tai omalle kohderyhmälle voi keksiä toimintaa kokoamalla muutamia kiinnostuneita yhteen ja reippaasti aloittamalla! Tukea ja apua voi pyytää lähellä toimivilta vihreiltä yhdistyksiltä, piirijärjestöltä tai puoluetoimistolta. Järjestöpäällikkö auttaa mielellään toimintaryhmän perustamisessa.

Tukea perustamiseen

Yhdistystä ei toki tarvitse ruveta perustamaan yksin ja vailla tukea! Puoluetoimisto ja piirijärjestö ovat käytettävissä avuksi kaikessa perustamisjärjestelyihin liittyvässä. Näillä voi myös olla tietoa muista alueella asuvista vihreistä, joita kiinnostaisi osallistua yhdistyksen perustamiseen.

Puoluetoimistolla yhdistysasioista vastaa järjestöpäällikkö, jonka puoleen voi kääntyä kaikissa mieleen tulevissa kysymyksissä.

Yhdistyksen perustamisvaiheet

Vihreän yhdistyksen perustamisprosessin voi tiivistää näin:

1. Kootaan yhdistyksen perustamisesta kiinnostuneet yhteen
  2. Sovitaan perustavan kokouksen ajankohdasta
  3. Kirjoitetaan yhdistyksen säännöt (Vihreän liiton mallisääntöjä suositellaan)
  4. Kutsutaan kaikki kiinnostuneet perustavaan kokoukseen (eli tiedotetaan kokouksesta kaikkia käytettävissä olevia kanavia pitkin)
  5. Pidetään perustava kokous
  6. Tehdään perusilmoitus yhdistysrekisteriin uudesta yhdistyksestä
  7. Ilmoitetaan puolueen järjestöpäällikölle perustamisesta ja lähetään hänelle yhdistyksen säännöt tarkistettaviksi, jotta hän voi lähettää lausunnon ja kiirehtimispyynnön yhdistysrekisterille. Lausunto puolueelta vaaditaan vihreät -nimen käyttöoikeuteen.
  8. Ilmoitetaan puolueelle järjestön toimijat ja yhteystiedot sähköisellä lomakkeella (uusien toimijoiden tiedot ilmoitettava joka henkilövaihdoksen jälkeen samalla lomakkeella). Kohtaan Muut tiedot tilinumero IBAN ja BIC.
  9. Haetaan Vihreän liiton jäsenyyttä, kun yhdistyksen säännöt on hyväksytty yhdistysrekisterissä. Viimeistään, kun jäsenyys on hyväksytty, yhdistys saa liittymis- ja lahjoituslinkit puolueen kautta ja voi tilata vihreän verkkosivupaketin. Lisätietoa näistä ja muista palveluista vihreiden yhdistyksille Vihreän yhdistyksen ABC-oppaassa. Puoluetoimistolta lähetetään myös yhdistykselle yksi kappale Yhdistystoimijan opas -kirjaa, jota kannattaa tilata useampia kappaleita Visiolta.
  10. Haetaan piirijärjestön ja/tai liiton jäsenyyttä, jos kyseessä ei ole valtakunnallinen henkilöjäsenyhdistys, joka ei toimi tietyllä alueella (esim. ammattiliiton vihreät tai tietyn teeman ympärille koottu vihreä yhdistys)

Mitä perustaminen edellyttää?

Kolme perustajajäsentä

Yhdistyksen perustamiseen tarvitaan kolme perustajajäsentä, jotka hyväksyvät perustavassa kokouksessa yhdistyksen säännöt, liittyvät yhdistyksen jäseniksi ja allekirjoittavat perustamiskirjan.

Perustajajäsenten on oltava 15 vuotta täyttäneitä ja tietenkin täytettävä uuden yhdistyksen säännöissä määritellyt jäsenyyden edellytykset.

Yhdistyslaki edellyttää, että puoluepoliittisen yhdistyksen jäsenet ovat Suomen kansalaisia tai ulkomaalaisia, joilla on kotipaikka Suomessa.

Ennakkovalmisteluja

Perustamista on välttämätöntä valmistella ennen perustavan kokouksen pitämistä. Vähintään esitys uuden yhdistyksen säännöiksi täytyy perustamista valmistelevien puuhahenkilöiden laatia etukäteen.

Sääntöjä laadittaessa kannattaa olla yhteydessä puoluetoimistolle hyvissä ajoin ja käyttää hyödykseen Vihreän liiton mallisääntöjä.

Tulevaa toimintaakin kannattaa suunnitella, mieluiten siten, että luonnos yhdistyksen ensimmäiseksi toimintasuunnitelmaksi ja talousarvioksi on valmiina perustamiskokouksessa.

Perustava kokous

Perustavassa kokouksessa

Lisäksi kokouksessa kannattaa valita yhdistykselle hallitus ja päättää alustavasti tulevasta toiminnasta. Perustavaan kokoukseen kannattaakin kutsua kaikki yhdistyksen toiminnasta mahdollisesti kiinnostuneet.

Tarkemman listan perustavassa kokouksessa käsiteltävistä asioista löydät täältä.

Paperien toimittaminen eteenpäin

Kun perustava kokous on saatu pidettyä, on jäljellä vielä asianmukaisten rekisteröitymispapereiden toimittaminen viranomaisille. Vihreät-nimen käyttöä varten vaaditaan hyväksyntä puoluetoimistolta. Yhdistyksen säännöt tulee lähettää puolueen järjestöpäällikölle (jarjestopaallikko@vihreat.fi), jotta hän voi katsoa ne läpi ja lähettää nimen käytön hyväksyvän lausunnon ja kiirehtimispyynnön yhdistysrekisteriin.

Kun Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) on hyväksynyt yhdistyksen säännöt ja yhdistys on merkitty yhdistysrekisteriin, on jäljellä vielä jäsenhakemuksen toimittaminen Vihreälle liitolle ja muille vihreille järjestöille (kuten piirijärjestölle), joiden jäseneksi uusi yhdistys liittyy.

Näiden muodollisuuksien jälkeen yhdistys voikin keskittyä täysillä itse toimintaan!

Lisätietoja?

Näille sivuille on pyritty kokoamaan kattavasti tietoa vihreän yhdistyksen perustamisesta kaikkine vaiheineen. Voit kuitenkin aina ottaa yhteyttä myös suoraan puoluetoimistolle järjestöpäällikköön.