TERVETULOA KUNNALLISVAALIKOULUTUKSEEN!

Vihreät kesäpäivät Oriveden opistolla 25.-26.8.2012

Vihreät Kesäpäivät on kunnallisvaaliehdokkaille suunnattu koulutusviikonloppu Oriveden opistolla Pirkanmaalla.

Koulutuksessa käydään läpi kunnallisvaalien tärkeitä poliittisia asiakysymyksiä, opitaan tuntemaan Vihreiden keskeiset vaaliteemat ja perehdytään intensiivisesti oman vaalikampanjan suunnitteluun ja toteuttamiseen. Kampanjakoulutuksessa keskitytään mm. erilaisiin kampanjoinnin tapohin, oman ehdokasprofiilin rakentamiseen, verkkokampanjointiin sekä varainhankintaan ja kampanjan taloushallintoon. Koulutus tapahtuu pääasiassa pienryhmissä.

Tiiviin koulutuksen lisäksi luvassa on vertaistukea ehdokkaille, vapaamuotoista tutustumista sekä muuta rentoa iltaohjelmaa.

Kesäpäivien aikataulu, ohjelma ja muuta käytännön tietoa lisätään näille sivuille sitä mukaa kun järjestelyt etenevät.

Aika ja paikka

Kesäpäivät alkavat lauantaina 25.8. klo 11.30 ja päättyvät sunnuntaina 26.8. noin klo 16.30. Paikkana on Oriveden opisto, joka sijaitsee Oriveden kaupungin keskustassa hyvien liikenneyhteyksien varrella.

Osallistumismaksu ja majoitus

Osallistumismaksu on 45 euroa. Hinta sisältää majoituksen kahden hengen huoneessa sekä ruokailut lauantaina (tulokahvi + lounas + iltapäiväkahvi + päivällinen) ja sunnuntaina (aamiainen + lounas ja kahvi). Rajoitetusti tarjolla on myös yhden hengen huoneita 70 euron hintaan. Liikuntaesteisille on saatavilla invahuoneita. Mikäli majoituksen järjestää itse, on osallistumismaksu kesäpäiville 25 euroa molemmilta päiviltä ja 15 euroa yhdeltä päivältä.

Osallistumismaksu laskutetaan ilmoittautuneilta elokuussa, ja se on oltava maksettuna ennen saapumista Orivedelle. Osallistumisen voi peruuttaa maksutta perjantaihin 17.8. klo 12 mennessä. Huomioi, että ellet peruuta paikkaasi ja jätät saapumatta Orivedelle, tulee lasku maksaa eräpäivään mennessä.

HUOM. Ilmoittautuminen kesäpäiville on päättynyt! Kesän aikana voi tulla vielä peruutuspaikkoja, joita kannattaa kysellä suoraan kesäpäivien järjestäjiltä.

Tiedusteluja ottaa vastaan Vision suunnittelija Taru Anttonen, taru.anttonen(at)visili.fi, 044 727 3244.

Matkat

Kesäpäiville on järjestetty yhteiskuljetuksia eri puolilta Suomea. Bussikyyti on osallistujille ilmainen.

TÄRKEÄÄ: Huomioi, että sinulle on automaattisesti varattu paikka asuinpaikkaasi lähinnä olevalta bussireitiltä. Mikäli ET TARVITSE bussikyytiä, ilmoita siitä bussisi vastuuhenkilölle! Vastuuhenkilön tulee olla perillä siitä, kuinka moni kyytiin on tulossa. Mikäli olet epävarma siitä, mihin bussiin sinun kuuluisi mennä, ota yhteyttä Leena Rantaseen: leena.rantanen(at)vihreat.fi, puh. 040 724 3713

Idästä:

Joensuu-Jyväskylä-Orivesi

Joensuu klo 04.00 torilta, Torikadun taksiasema

Jyväskylä klo 9.00, Messukatu 3, Lutakon edestä

Vastuuhenkilö:Jussi Airaksinen, jussi.airaksinen(at)vihreat.fi, 040 746 3667

Lännestä:

Turku-Tampere-Orivesi (Tku-Tre moottoritie E63)

Turku klo 7.00 Ortodoksisen kirkon edestä

Tampere klo 9.15, linja-autoaseman edestä poliisilaitoksen puolelta

Vastuuhenkilö: Marianna Huhtaniemi, marianna.huhtaniemi(at)vihreat.fi, 050 438 2352

Etelästä:

Helsinki-Hämeenlinna-Orivesi (E12 Hämeenlinnanväylä)

Helsinki 7.15, Kiasman edestä

Hämeenlinna 9.30, linja-autoasema, Wetterhoffin pysäkki

Huom! Helsinkiläisiä pyydetään tulemaan ensisijaisesti tällä linja-autolla!

Vastuuhenkilö: Eveliina Lindell, eveliina.lindell(at)vihreat.fi, 045 125 2541

Helsinki-Orivesi (E12 Hämeenlinnanväylä)

Helsinki 7.45, Kiasman edestä

Huom! Tämä vuoro on ensisijaisesti muualta kuin Helsingistä pääkaupungin kautta matkustaville (Uusimaa yms.)

Vastuuhenkilö: Kimmo Kyrölä, kimmo.kyrola(at)vihreat.fi, 040 845 4747

Pohjoisen suunnalta ei valitettavasti saatu järjestettyä bussikyytiä vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Mikäli yhteisbusseista ei löydy sopivaa kyytiratkaisua, tai jos muuten haluaa järjestää matkansa itse, korvataan matkakulut 25 euron omavastuuosuuden ylittävältä osalta. Korvauksissa sovelletaan Vihreiden matkustusohjesääntöä.  Matkakulut tulee kuitenkin hakea Visiosta kahden kuukauden kuluessa tapahtuman päättymisestä, muuten niitä ei makseta.

Vähävaraiset voivat hakemuksesta saada omavastuuosuuteen alennuksen 10 euroon. Matkalaskulomakkeita on saatavilla paikan päällä.

Ruokailut ja illanvietto

Kesäpäivillä tarjoillaan ravitsevaa kasvisruokaa. Omia eväitä voi kuitenkin halutessaan varata mukaan. Oriveden opisto sijaitsee Oriveden kaupungin keskustassa, joten taukojen aikana voi piipahtaa myös kaupassa.

Lauantai-iltana järjestetään vapaamuotoinen illanvietto. Opistolla voi mm. seurata ja osallistua poliittisiin väittelyihin eri teemoista sekä seurustella vapaasti hyvässä vihreässä seurassa. Illanviettoon suositellaan varautumaan omin virvokkein. Valitettavasti, toisin kuin aiemmin mainittiin, opistolla ei ole saunomismahdollisuutta.

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen kesäpäiville alkaa 5.5. ja päättyy perjantaina 15.6. Ilmoittautuminen tapahtuu nettilomakkeella.

Huom. Ilmoittautuminen on jo päättynyt, mutta peruutuspaikkoja kannattaa kysellä kesän aikana järjestäjiltä!

Kesäpäiville mahtuu mukaan 200 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Katso myös kesäpäivien Facebook-tapahtuma ja klikkaa itsesi mukaan!

Kesäpäivien ohjelma

Lauantai 25.8.

Klo 10:30 Ilmoittautuminen alkaa

Klo 11:30 Tervetuloa Kesäpäiville

Puoluesihteeri Panu Laturi

Klo 10:35 Kesäpäivien avaus

Puolueen puheenjohtaja, ympäristöministeri Ville Niinistö

Klo 11:50 Vihreä kunta: millainen se on?

Puolueen varapuheenjohtaja Krista Mikkonen ja Tampereen apulaispormestari Olli-Poika Parviainen kertovat Vihreiden kunnallisvaaliohjelmasta ja sen eri teemoista.

Klo 12:30 Lounas

Kaikki eivät mahdu samaan aikaan ruokailemaan, joten varauduthan lounastaukoon reippaan kärsivällisellä mielellä!

Klo 14:15-17:00 Poliittista keskustelua pienryhmissä

Pienryhmissä käsitellään vihreille tärkeitä teemoja kuntavaaleissa. Samaan aikaan on mahdollista osallistua myös valtakunnallisten järjestöjen omiin koulutuksiin. Valtakunnallisten järjestöjen koulutuksia järjestetään myös sunnuntaina samaan aikaan kampanjointikoulutusten kanssa.

Kukin osallistuja voi osallistua kahteen koulutukseen. Koulutusten aikana järjestetään myös porrastetusti kahvitauko.

Koulutusaiheet:

1. Miten tehdä kunnasta hiilineutraali? (Mari Saario)

2. Sosiaali- ja terveydenhuollon vaikeat kysymykset

3. Maankäyttö, kaavoitus ja yhdyskuntasuunnittelu (Tiina Elo)

4. Kunnat ja Vihreiden maahanmuuttopolitiikka (Juha Tuomikoski)

5. Kuntametsien suojelu (Paloma Hannonen)

6. Mitä tarkoittaa avoin kunta? (Ville-Veikko Mastomäki)

7. Kunnan talous – Näin luet budjettia (Ville Ylikahri)

8. Väittelyharjoituksia tasa-arvoteemoista (Vihreät Naiset ja Vihreä Miesliike)

9. Vihreät linjaukset EU:n yhteiseen maatalouspolitiikkaan (Satu Haapanen)

Klo 17:15 Kaikki kuntauudistuksesta

Puoluesihteeri Panu Laturi ja ympäristöministeri Ville Niinistö

Klo 18:00 Päivällinen

Klo 19:00-21:00 Alueelliset tapaamiset ja verkkosivukoulutus

Piirit ja kunnallisjärjestöt voivat järjestää tässä omia tapaamisiaan. Mikäli haluatte varata paikan tapaamiselle, ottakaa yhteyttä Vision suunnittelija Taru Anttoseen: taru.anttonen(at)visili.fi

Samaan aikaan järjestetään myös koulutus Vihreän verkkosivupaketin käytöstä. Koulutusta varten on oltava ostettuna uusin Vihreä verkkosivupaketti (ks. www.vihreat.fi/sivupaketti). Koulutukseen otetaan ensimmäiset 20 henkilöä ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautumiset verkkosivukoulutukseen 21.8. mennessä sähköpostitse: taru.anttonen(at)visili.fi

Klo 20:00-21:00 Väittelyjä pienpöydissä

Treenaa omia väittelytaitojasi osallistumalla väittelykilpailuihin eri politiikan aiheista. Saa myös seurata muiden väittelyitä!

Klo 21 - Illanvietto

Vapaata seurustelua hyvässä seurassa! Varaa mukaan omat virvokkeet!

Sunnuntai 26.8.

Klo 9:00 Aamiainen

Klo 10:00 Mitä puolue tarjoaa ehdokkaille?

Vihreiden kampanjapäällikkö Kirsi Syväri

Klo 10:30-16:00 Kampanjointikoulutusta pienryhmissä

Kampanjointikoulutusta järjestetään neljästä eri teemasta, joiden lisäksi voi osallistua samaan aikaan järjestettäviin valtakunnallisten yhdistysten omiin koulutuksiin. Kukin voi valita mihin neljään (4 x 45min) koulutusosioon osallistuvat.

Koulutusaiheet:

A. Budjetti, varainhankinta ja vaalirahoitus ja mainonta (Kirsi Syväri)

B. Ehdokasprofiili, viestintä ja sosiaalinen media (Vesa Saarinen)

C. Kampanjasuunnitelma, tukiryhmä ja kampanjan organisointi (Lari Karreinen)

D. Katu- ja torikampanjointi ja äänestäjien kohtaaminen (Sallamaari Muhonen)

E. ViNOn koulutus jäsenilleen (huom. 2 x 45min!)

F. Esteetön kunta (Vihreät Vaivaiset)

G. Miten kuntien IT:stä voidaan saada enemmän laatua rahaa säästäen? (Viite - Tieteen ja teknologian Vihreät)

Klo 12:15 Lounas ja kahvi

Klo 16:15-16:25 Päätössanat