Jyväskylässä 20.-21. elokuuta

Tervetuloa Vihreille Kuntapäiville!

Vihreät kuntapäivät on tapahtuma, joka on avoin kaikille Vihreille kunnallistoimijoille ja kunnallispolitiikasta kiinnostuneille. Tervetulleita ovat valtuutetut, lautakuntaedustajat, kunnan- ja kaupunginhallitusten jäsenet, sekä kaikki kunnallispolitiikasta kiinnostuneet Vihreiden jäsenet. Jos tunnistit itsesi kuvauksesta, Vihreät kuntapäivät on tarkoitettu juuri sinulle!

Vuoden 2011 kuntapäivien teemoina ovat arkkitehtuuri ja yhdyskuntasuunnittelu. Miten vihreitä kyliä ja kaupunkeja rakennetaan ja kuinka omaa kuntaa voi kehittää ekotehokkaammaksi? Tilaisuus antaa tietoa ja taitoa kunnallispoliittiseen vaikuttamiseen – sekä hienon mahdollisuuden tavata muita vihreitä kunnallistoimijoita!

Jyväskylässä järjestetään samaan aikaan myös Vihreät Kulttuuripäivät, joiden ohjelmasta osa on yhteistä kuntapäivien kanssa. Lue lisää kulttuuripäivistä ViSiOn sivuilta: http://www.visili.fi/kulttuuripaivat.htm

Tervetuloa!

Ilmoittautuminen

Kuntapäiville mahtuu 100 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Varmista paikkasi ilmoittautumalla saman tien Kuntapäivien ilmoittautumislomakkeella! Huom. Ilmoittautumisaikaa on jatkettu: viimeinen ilmoittautumispäivä on perjantai 12.8.!

Aika ja paikka

Kuntapäivät järjestetään Jyväskylässä 20.-21. elokuuta. Paikkana ovat Jyväskylän kaupunginkirjaston ja kansalaisopiston tilat (Vapaudenkatu 39).

Kartta kunta- ja kulttuuripäivien tapahtumapaikoista löytyy täältä: http://tinyurl.com/4xu6qkw

Kuntapäivien ohjelma alkaa klo 11:00 kaupungin tervehdyksellä. Aamukahvia ja pientä syötävää on tarjolla klo 10.30 alkaen. Huomatkaa, että Vihreiden Kulttuuripäivien ohjelma alkaa Jyväskylän Kävelykadun Kompassilla jo klo 10. Mikäli kaupunkiin saapuu jo perjantai-iltana, kannattaa suunnata kulttuuripäivien ennakkoklubille Vakiopaine-baariin, jossa on esiintymässä Matti Johannes Koivu.

Matkat

Junat Helsingistä ja Tampereelta ovat perillä Jyväskylässä klo 10:41, Kuopiosta ja Joensuusta klo 10:16. Yöjunalla Rovaniemeltä paikalle pääsee jo hieman aiemmin, klo 9:00 (tai vaihtoehtoisesti odottaminen aamulla Tampereella, josta juna Jyväskylässä klo 10:41).

ViSiO maksaa osallistujien matkat 20 euron omavastuun ylittävältä osalta. Vähävaraisilla (opiskelijat, eläkeläiset jne.) omavastuu on 10 euroa. Matkakorvauksissa sovelletaan Vihreiden matkustusohjesääntöä. Matkalaskulomakkeita löytyy paikan päältä.

Ruokailut

Lounaat ja illalliset ovat omakustanteisia. Kirjastolla on Amican kahvio Novelli, josta saa edullisesti lounasta. Keskustassa on runsaasti muitakin ravintoloita, joista valita mieleinen lounasvaihtoehto. Illallispaikka jokaisen tulee myös etsiä itse.

Majoitus

Jyväskylän hotellit ovat hyvin täynnä Kuntapäivien viikonloppuna, mutta Kuntapäivien osallistujille on varattu majoituskiintiö hotelli Albasta ja kesähotelli Rentukasta. Majoituspaikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Kahden hengen huone maksaa 40€/henkilö ja yhden hengen huone 60€.

Lisäksi on tarjolla ilmainen lattiamajoitusvaihtoehto Jyväskylän Lyseon lukiolla (Yliopistonkatu 13).

Hotellihuone tai lattiamajoituspaikka varataan ilmoittautumisen yhteydessä Kuntapäivien ilmoittautumislomakkeella. Huom. ViSiO hoitaa huoneiden varauksen ja huonejaon etukäteen, ja huoneet laskutetaan majoittujilta jälkikäteen!

Iltaohjelma

Lauantain ohjelman jälkeen kuntapäivien osallistujat ovat tervetulleita osallistumaan kulttuuripäivien yhteydessä järjestettävän Vihreä Valo -taidenäyttelyn avajaisiin. Cocktail-tilaisuus pidetään Galleria Hopassa (Kauppakatu 6).

Coctail-tilaisuuden jälkeen on aikaa käydä omakustanteisesti syömässä. Ilta jatkuu Lutakossa (Messukatu 3), jossa on esiintymässä Uusi Fantasia. Keikalle myydään ennakkolippuja alennettuun 7 euron hintaan kuntapäivien ilmoittautumistiskillä. Paikan päältä ostettuna liput maksavat 10€. Iltatilaisuus on avoin kaikille, joten oma lippu kannattaa varata ajoissa!

Lauantai 20.8.

Klo 11:00 Kaupungin tervehdys

Jyväskylän kaupunginjohtaja Markku Andersson tuo kaupungin tervehdyksen kuntapäiville.

Klo 11:15 Kuntapäivien avaus

Vihreiden puheenjohtaja, ympäristöministeri Ville Niinistö avaa kuntapäivät.

Klo 11:30 Kestävän yhdyskuntasuunnittelun avaimet

Luentosarjassa käsitellään kestävää yhdyskuntasuunnittelua eri teemojen kautta. Jyväskylän yleiskaavapäällikkö Leena Rossi kertoo, miten kunnan kaavoitusprosessi etenee ja mitä siinä tulee ottaa huomioon. Konsultti Iivo Vehviläinen jatkaa yhdyskuntasuunnittelun ilmasto- ja energiakysymyksistä, ja tutkija Vilja Varho kestävistä, tulevaisuuden liikenneratkaisuista.

Alustajat:

• Leena Rossi, Jyväskylän yleiskaavapäällikkö, arkkitehti
  • Iivo Vehviläinen, johtava konsultti, Gaia Consulting
  • Vilja Varho, tutkija, Tulevaisuuden tutkimuskeskus

Klo 13:00 Lounas

Lounas on omakustanteinen.

Klo 14:00 Kestävän yhdyskuntasuunnittelun avaimet omassa kunnassa

Osallistujat jakautuvat kuntakoon mukaan kolmeen ryhmään, joissa edellisten luentojen aiheita pohditaan ohjatusti. Kuinka kestävää yhdyskuntasuunnittelua sovelletaan eri kokoisissa kunnissa? Kuntajako on tehty etukäteen; oman ryhmän tiedot löytyvät ilmoittautumistiskin luota.

Ryhmien vetäjät:

• Suuret kunnat: Tiina Elo, Espoon vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja
  • Keskisuuret kunnat: Touko Aalto, Jyväskylän kaupunginvaltuutettu
  • Pienet kunnat: Elina Sillanpää, Laukaan kunnanvaltuutettu ja Keski-Suomen Vihreiden puheenjohtaja

Klo 15:00 Tauko

Klo 15:15 Seminaari: Miten vihreitä kyliä ja kaupunkeja rakennetaan?

Seminaarissa pohditaan ekologista ja esteettistä rakentamista ja yhdyskuntasuunnittelua. Seminaari alkaa asiantuntija-alustuksin, joiden jälkeen on ohjattu paneelikeskustelu. Puhumassa arkkitehti ja kuvataiteilija Jan-Erik Andersson, Demos Helsingin tutkija Maria Ritola, DI ja energia-asiantuntija Samuli Rinne ja Vihreiden varapuheenjohtaja Krista Mikkonen. Seminaarin juontaa jyväskyläläinen kunnallispoliitikko Paloma Hannonen.

Klo 18:00 Vihreä Valo -näyttelyn avajaiset ja cocktail-tilaisuus

Näyttelyn avajaiset on Galleria Hopassa (Kauppakatu 6).

Klo 21:00 Illanvietto

Iltatilaisuus järjestetään Lutakossa (Schaumanninkatu 3), jossa esiintyy Uusi Fantasia. Lippuja iltatilaisuuteen myydään ilmoittautumistiskillä 7€ hinnalla, paikan päältä ostettuna liput maksavat 10€.

Sunnuntai 21.8.

10:00 Hyvät käytännöt jakoon

1. Energianeuvontaa pientaloasukkaille: kuinka Oulussa onnistuttiin?

Kuntien suuri haaste on saada yksityisessä omistuksessa olevat rakennukset säästämään energiaa. Millaisia keinoja kunnalla on käytettävissään? Oulussa on onnistuttu antamaan tehokasta neuvontaa talojaan remontoiville kuntalaisille.

vetäjä: Markku Hienonen, Oulun kaupungin rakennusvalvontaviraston laatuinsinööri

2. Asukkaat mukaan kaupunkisuunnitteluun

Mitä tapoja on siirtää suunnittelu virastoista ihmisille? Jyväskylässä Kankaan alueen suunnittelua tehdään asukkaita kuulemalla ja osallistamalla. Espoon Vermon aluetta ideoitiin wiki-periaatteella. Työpajan vetää molemmissa projekteissa mukana ollut Antti Poikola.

vetäjä: Antti Poikola, verkostokätilö, HUB Jyväskylä osuuskunta

3. Pyöräily toimivaksi osaksi liikennettä

Maailmalla on käynnissä suuri pyöräilyn renessanssi, jossa pyöräily nähdään taas parhaana tapana liikkua paikasta toiseen eikä vain liikuntana tai maailmanparannuksena. Miten pyöräilyn osuus matkoista saadaan nousuun Suomen erilaisissa kunnissa?

vetäjä: Teemu Tenhunen, puheenjohtaja, Jyväskylän pyöräilyseura

Jakautuminen ryhmiin tapahtuu kuntakoon mukaan: suuret, keskisuuret ja pienet. Kuntajako on sama kuin edellisenä päivänä, ja se löytyy ilmoittautumistiskiltä. Jokainen ryhmä käy läpi kolme 45min kestävää workshoppia.

Vaihtoehtona näille kolmelle on täydet 2,5 tuntia kestävä, kulttuuriin keskittyvä työpaja:

Elävä kulttuuri osana kunnallispolitiikkaa

Tuetaanko seiniä vai sisältöä? Laitosteatterit ja -orkesterit vai taiteen vapaa kenttä? Kunnan ja valtion työnjako kulttuurin tukemisessa? Mihin vihreää kulttuuripolitiikkaa tarvitaan kuntatasolla?
Näitä kysymyksiä pohditaan koko aamupäivän kestävässä workshopissa.

vetäjä: Hannu Oskala, kulttuurilautakunnan jäsen ja Helsingin vihreiden kulttuurityöryhmän puheenjohtaja

Kulttuuri-workshoppiin on ennakkoilmoittautuminen kuntapäivien ilmoittautumisen yhteydessä.

12.45. Kuntapäivien päätössanat

Vihreiden puoluesihteeri päättää kuntapäivät.

13:00 Lounas

Lounas nautitaan omakustanteisesti.

14:00 "Supermarkettien kansakunta" -dokumenttielokuvan ensiesitys

Palménin veljekset pyörittävät pientä ruokakauppaa Vantaalla. Veljesten isä perusti kaupan jo vuonna 1950, kun alue oli vielä pelkkää maaseutua. 70-luvulla lähiseudulle kohosivat ensimmäiset ostoskeskukset ja 2000-luvulla jättimäiset hypermarketit. Miten veljekset pärjäävät kilpailussa, kun kansa haluaa hakea ruokansa yhä kauempaa? (kesto 26 min)

Elokuvan jälkeen dokumentin ohjaajaa Paula Korva kertoo elokuvan taustoista ja ajatuksistaan kaupuan keskittymisen vaikutuksista suomalaisten elämään. Keskustelun vetää Vihreän Sivistysliiton pääsihteeri Ville Ylikahri.

Lisätietoja

Lisätietoja antaa ViSiOn suunnittelija Taru Anttonen: taru.anttonen(at)visili.fi ja 044 727 3244.

Muista ilmoittautua, ilmoittautumislomake löytyy täältä!

Tervetuloa!

Maaseutuvihreät kuntapäivillä

Maaseutuvihreät pitää vuosikokouksensa sekä maaseutuaiheisen seminaarin samaan aikaan kuntapäivien kanssa. Halukkaat voivat osallistua kuntapäivien ohella myös Maaseutuvihreiden järjestämään ohjelmaan.

Maaseutuvihreät ry:n vuosikokous

lauantaina 20.8. klo 19-21 Sepänkeskuksessa Reaktori-kokoustilassa (Kyllikinkatu 1). Paikka löytyy kunta- ja kulttuuripäivien kartasta: http://tinyurl.com/4xu6qkw

Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Seminaari: Kauas palvelut karkaavat?

Seminaari maaseudun palveluista sunnuntaina 21.8. klo 14:30-16 Jyväskylän kaupunginkirjastossa (Pieni luentosali).

14:30 Seminaarin avaus: Lea-Elina Nikkilä, Maaseutuvihreät

14:40 Kehitysjohtaja Timo Rusanen, Jyväskylä: Maaseudun lähipalvelut ja niiden tulevaisuus.

15:00 Keski-Suomen Vihreiden puheenjohtaja Elina Sillanpää, Laukaa: Sote-palveluiden turvaaminen maakunnissa – hallintohimmeli, kuntaliitos vai jotain muuta?

15:20 - 16: 00 Paneelikeskustelu: Mihin Maaseutuvihreitä tarvitaan?

Järjestää: Maaseutuvihreät

Lisätietoja: Maaseutuvihreiden puheenjohtaja Eija Luostarinen: eija.luostarinen(at)vihreat.fi ja 0400 759 133.