Teknisistä ongelmista johtuen heinäkuun Vihreä kirje julkaistaan poikkeuksellisesti verkkosivuilla.

Vihreät näkyivät Porin SuomiAreenassa – Vihreä kirje 8/2015

Vihreät osallistuivat näyttävästi aurinkoiseen Porin SuomiAreenaan 13.-17.7.

Ville Niinistön linjapuhe: Hallituksen peruttava koulutusleikkaukset, uudistettava työelämää ja helpotettava pienyrittäjyyttä

Ville Niinistö piti linjapuheen SuomiAreenassa Vihreiden tunnissa. Niinistö kommentoi puheessaan hallituksen kovia leikkaussuunnitelmia koulutuksesta ja heikompiosaisilta. Vihreät haluaa uudistuksia, jotka nostavat ihmisiä työelämään ja helpottavat yrittäjyyttä. Ylisuuret leikkaukset ja lapsista säästäminen on hallituksen arvovalinta, joka on haastettava.

"Koulutukseen kohdistuvia yli 600 miljoonan euron leikkauksia ei voi hyväksyä. Leikkaukset lisäävät lasten luokkayhteiskunnan uhkaa – meidän on saatava hallitus perumaan koulutusleikkaukset sekä kohtuullistamaan ylisuuret leikkaukset. Vaarana ylisuurista leikkauksista on kotimaisen kysynnän entistä vakavampi kutistuminen, koulutuksen tason romahduttaminen sekä köyhyyden lisääntyminen."

"Jos Suomen pienet yritykset työllistäisivät yhtä hyvin, kuin eurooppalaiset pienyritykset keskimäärin, syntyisi Suomeen 65 000 uutta työpaikkaa. Näiden 65 000 työpaikan lisäksi joustavammalla sosiaaliturvalla ja yrittäjyyden edellytysten parantamisella autettaisiin kymmenet tuhannet suomalaiset luomaan itselleen työpaikat."

Niinistö kommentoi Fennovoiman hanketta: hallituksen on pikaisesti hylättävä Fennovoiman hakemus.

Lue koko puhe >

Katso Vihreiden tunnin tallenne >

Videoesitys: keinot pk-yritysten tukemiseksi >

Outi Alanko-Kahiluoto: Työelämän tasa-arvo mukaan yhteiskuntasopimukseen

Outi Alanko-Kahiluoto

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto totesi Porin SuomiAreenassa, että hallitus on unohtanut yhteiskuntasopimuksesta tasa-arvon, koska luulee sen jo toteutuneen. Alanko-Kahiluoto vaatii työelämän tasa-arvon huomioimista yhteiskuntasopimuksessa. Pohjoismaisessa vertailussa Suomen heikoksi kohdaksi on osoittautunut nuorten naisten työllisyys (kuva alla). Toisinpäin ajateltuna se tarkoittaa, että myös suurin työllistymispotentiaali on juuri nuorissa synnytysikäisissä naisissa. Toimiva päivähoito on ehdoton edellytys pienten lasten äitien ja etenkin yksinhuoltajien työssäkäynnille.

"Tasa-arvon ottaminen mukaan yhteiskuntasopimukseen tekisi sopimuksesta myös tasapainoisemman ja yleisesti hyväksyttävämmän. Se parantaisi myös työllisyyttä, vahvistaisi taloutta ja lisäisi ihmisten hyvinvointia. Hallituksen tehtävänä on myös puolustaa kolmikantaneuvotteluissa työmarkkinoillaheikommassa asemassa olevia eli edistää neuvottelupöydissä myös silpputyöntekijöiden, itsensä työllistäjien, mikroyrittäjien ja freelancereiden asemaa, joka helposti unohtuu niin työnantajaa kuin työntekijäitä edustavilta keskusjärjestöiltä."

Lue koko tiedote >

Euroopan vihreiden #ClimateMoment-kampanja on polkaistu käyntiin Suomessa

Emma Kari

Kansanedustaja Emma Kari käynnisti Euroopan vihreiden #ClimateMoment-kampanjan Porin SuomiAreenassa:

"Nyt tarvitaan meitä kaikkia. Sillä niin napaketut, norpat kuin me ihmiset kasvatamme lapsiamme maailmassa, jossa poikkeukselliset sääilmiöt eivät ole poikkeus. Tulvat, rankkasateet, myrskyt, kuivuus, leudot talvet, sateiset kesät eivät ole enää uutisia. Ne ovat normi.

Ilmastonmuutoksen torjuminen on meidän sukupolvemme isoin tehtävä. Kun meidän lapset tai meidän lapsenlapset kysyvät meiltä, mitä sinä teit kun maailma kamppaili ilmastonmuutosta vastaan. Me emme voi vastata, että odotimme että muut tekevät ensin. Me emme voi vastata, että olimme hiljaa. Me emme voi vastata, ettemme tehneet mitään.

Me emme ole velkaa vain omille lapsillemme tai omille lapsenlapsillemme. Me olemme sen velkaa kaikille niille, jotka eivät ole vielä syntyneet tähän maailmaan.

Että jonain päivänä sinä voit seisoa selkä suorana. Ja sanoa: ”Minä olin torjumassa ilmastonmuutosta. Ja me teimme sen yhdessä.” Eli tulkaa mukaan ystävät. Kertokaa teidän ‪#‎climatemoment‬-hetkistänne."

Osallistumisesi on helppoa ja tärkeää! Mikä on sinulle se hetki, jona ymmärsit että ilmastolla on väliä? Että ilmastonmuutosta on torjuttava? Jaa hetkesi somessa käyttämällä tunnusta #climatemoment ja kannusta muitakin tekemään niin!

Lue Emman puhe >

Jaa oma #ClimateMoment-ilmastohetkesi >

Hanna Halmeenpää: Vuosisadan Fenno-venytys

Hanna Halmeenpää

"Fennovoima-päätös sen kuin venyy ja paukkuu, ennennäkemättömiä reittejä pitkin. Tämän temppuradan päätteeksi hankkeen soisi vihdoin katkeavan omaan mahdottomuuteensa," kirjoittaa kansanedustaja Hanna Halmeenpää Vihreässä blogissa.

Fennovoiman ydinvoimahankkeen lupaprosessi jatkuu edelleen, vaikka työ- ja elinkeinoministeriö totesi, ettei Migrit Solarna Energija täytä kotimaisuusehtoa.

"Suunnattomat vaikeudet vuosienkaan kuluessa löytää relevantteja energia-alan osaajia tai riittävää määrää muitakaan ”kotimaisia” omistajia, osoittaa energiamarkkinoiden ajaneen uuden ydinvoimabisneksen ohi niin että kohina käy. Jatkamalla konservatiivisella ydinvoimatiellä, farssimaisen Fennovoiman siivittämänä Suomi tärvää paitsi maineensa, myös mahdollisuutensa energiajärjestelmän aitoon modernisointiin puhtaan, kotimaisen energian turvin. Kansantalouden, vaihtotaseen ja työllisyyden kannalta Fennovoimaa parempia vaihtoehtoja on vaikka muille jakaa."

Lue Hannan blogi >

Vihreä kirje on vihreiden jäsenille ja puolueen toiminnasta kiinnostuneille tarkoitettu uutiskirje. Teknisistä ongelmista johtuen kirje 8/2015 julkaistaan poikkeuksellisesti verkkosivuilla. Kirjeen tilaukset ja peruutukset hoituvat helpoiten osoitteessa vihreat@vihreat.fi. Osoitteenmuutoksissa ja muissa jäsenasioissa voit olla yhteydessä osoitteeseen jasenasiat@vihreat.fi