5. toukokuuta 2012

Paikka: Järvenpää-talo, Hallintokatu 4, Järvenpää

Tervetuloa Vihreille puheenjohtajapäiville!

Vihreä puheenjohtajapäivä on tapahtuma, johon on kutsuttu kaikkien vihreiden yhdistysten – niin paikallisten, piirijärjestöjen kuin valtakunnallistenkin – puheenjohtajat, varapuheenjohtajat sekä työntekijät. Nämä henkilöt ovat yhdistysten avainhenkilöitä, joita ilman ei olisi toimivaa puoluetta. Jos puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja ei pääse paikalle, voi hallituksen muu jäsen tulla paikalle heidän sijastaan.

Tarkoitus on puida päivän verran vihreää politiikkaa yhdessä muiden puolueaktiivien kanssa. Katse suunnataan syksyllä edessä oleviin kuntavaaleihin. Miten yhdistysten tulee valmistautua vaaleihin, entä millä eväillä teemme kuntavaaleissa meidän kaikkien kampanjan?

Tervetuloa!

Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu nettilomakkeella viimeistään torstaina 26.4.! Huom. ilmoittautumisen yhteydessä ilmoittaudutaan myös ennakkoon puheenjohtajapäivän työryhmiin (ks. ohjelma).

Aika ja paikka

Tapahtuma pidetään lauantaina 5. toukokuuta 2012 Järvenpäässä Järvenpää-talossa. Järvenpää-talo on helppo löytää, sillä se sijaitsee aivan rautatieaseman vierestä, asemaa nähden radan toisella puolella. Linja-autoasemalle matkaa on n. 500m. Ohjelman yhteiset osuudet järjestetään Järvenpää-talon Juhani Aho-salissa.

Puheenjohtajapäivän ohjelma alkaa klo 10.15. Aamukahvia on tarjolla klo 9.30 alkaen.

Ruokailu

Omakustanteinen lounas (15€) nautitaan paikan päällä. Kasvisruokaa ja vegaanista vaihtoehtoa on tarjolla, mutta mainitsethan kuitenkin ruokavaliostasi ilmoittautumislomakkeessa.

Matkakulut

Korvaamme matkakulut yhdelle osallistujalle per järjestö. Suosittelemme yhdistystä korvaamaan matkakulut mahdolliselle toiselle osallistujalle. Visio korvaa matkakulut puolueen matkustusohjesäännön korvausperiaatteiden mukaan, eli juna- tai bussilippuja vastaan. Matkakuluissa on 20 euron omavastuuosuus, vähävaraisilla (opiskelijat, työttömät, pienituloiset jne.) omavastuu on 10 euroa. HUOM! Matkakulut haetaan Visiosta, ei puolueelta.

Matkakorvauslomakkeita on saatavilla paikan päällä. Matkalasku on lähetettävä Visioon kuukauden sisällä matkasta ja siihen tulee liittää kuitit ja muut tarvittavat tiedot matkan korvaamiseksi.

Lisätiedot

Tapahtuman järjestää Vihreä Sivistys- ja Opintokeskus Visio yhteistyössä Vihreän liiton kanssa. Järjestelyistä vastaa Vision suunnittelija Taru Anttonen. Yhteystiedot: taru.anttonen(at)visili.fi / 044-727 3244.

Klo 10:15 Puheenjohtajapäivien avaus

Uudenmaan Vihreiden puheenjohtaja Kristian von Essen ja ympäristöministeri, puolueen puheenjohtaja Ville Niinistö

Klo 10:30 Ajankohtaista poliittista keskustelua

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö ja varapuheenjohtaja Timo Juurikkala kertovat ajankohtaisista poliittisista aiheista sekä vastaavat jäsenistön kysymyksiin. Keskustelun vetää puoluesihteeri Panu Laturi.

Klo 11:15 Tauko

Klo 11:30 Kaikki kuntavaalikampanjasta

Vihreiden kampanjapäällikkö Kirsi Syväri kertoo puolueen kampanjasuunnitelmasta, kampanjan aikataulusta sekä kampanjailmeestä.

Klo 12:20 Vaalitavan muutos puolueen henkilövalinnoissa

Vihreiden järjestöpäällikkö Lari Karreinen kertoo tärkeää infoa puolueen henkilövalinnoista, liittyen puoluekokouksen esityslistan kohtaan 8.

Klo 12:30 Lounas

Buffet-lounas nautitaan paikan päällä Järvenpää-talon lämpiössä. Lounas on omakustanteinen ja maksaa 15 euroa.

Klo 13:30 Työskentelyä workshopeissa 1-4

Työryhmiin ilmoittaudutaan puheenjohtajapäiville ilmoittautumisen yhteydessä. Työryhmien osallistujalistat sekä ohjeet workshoppien paikoista löytyvät ilmoittautumispöydän yhteydestä. Kukin valitsee kaksi workshoppia ryhmästä 1-4.

Klo 13:30-14:15 Workshoppien ensimmäinen kierros

Klo 14:25-15:10 Workshoppien toinen kierros

Workshopit 1-4:

Workshop 1: Ehdokashankinta 2.0

Workshopissa käsitellään ehdokashankinnan hyviä käytäntöjä ja erityisryhmien kuten maahanmuuttajien tavoittamista. Vetäjä: Panu Laturi

Workshop 2: Sosiaalinen media yhdistysviestinnässä

Workshopissa opitaan, miten Facebookia ja muita sosiaalisen median kanavia voi ja kannattaa hyödyntää yhdistyksen toiminnassa ja vaalikampanjoinnissa. Vetäjä: Jarkko Lehtopelto

Workshop 3: Puolueen kuntavaaliohjelman jalkauttaminen

Workshopissa käydään läpi, kuinka puolueen ohjelmaa voi hyödyntää erilaisissa kunnissa. Vetäjä: Tuure Pitkänen

Workshop 4: Työkaluja työn hallintaan

Workshopissa opitaan mm. kuinka tehtävälistat ja projektienhallinta saadaan helposti koneelle, kuinka sähköpostia voi vähentää kyselyillä ja kuinkataulukoista saadaan kaikki teho irti. Vetäjä: Lari Karreinen

Klo 15:10 Kahvitauko

Klo 15:40 Työskentelyä workshopeissa 5-8

Kukin valitsee ilmoittautumisen yhteydessä joko workshopin 5 TAI kaksi workshoppia ryhmästä 6-8. Jokainen workshop kestää 45min, poikkeuksena kuitenkin Workshop 5, joka on kestoltaan kahden työryhmän pituinen.

Klo 15:40-16:25 Workshoppien ensimmäinen kierros

Klo 16:35-17:20 Workshoppien toinen kierros

Workshopit 5-8:

Workshop 5: Vihreä verkkosivupaketti tutuksi

Workshopissa käydään läpi vihreän verkkosivupaketin tarjoamia mahdollisuuksia. Huom. Koulutus kestää kahden workshopin ajan! Vetäjät: Ville Heimonen ja Tuomas Rinne

Workshop 6: Tehokas katukampanjointi

Workshopissa opitaan, kuinka kohdata ihmisiä kaduilla ja toreilla kampanjoidessa. Miten saada viesti perille erilaisille ihmisille? Vetäjät: Sallamaari Muhonen ja Kirsi Syväri

Workshop 7: Vapaaehtoisten johtaminen

Workshopissa käsitellään menestyksekästä vapaaehtoisten johtamista ja aktiivien innostamista. Vetäjä: Lari Karreinen

Workshop 8: Kuntavaalien paikkajakoneuvottelut

Vaalien jälkeen neuvotellaan luottamuspaikkojen jaosta puolueiden sisällä ja niiden välillä. Kuinka yhdistyksen kannattaa varautua neuvotteluihin? Vetäjä: Tiina Elo

Klo 17:30-17:45 Tukea koulutusten järjestämiseen

Vision suunnittelija Taru Anttonen kertoo, miten Visio tukee piirien ja kunnallisjärjestöjen ehdokaskoulutuksia.

Klo 17:45-18:00 Puheenjohtajapäivien päätössanat

Puoluesihteeri Panu Laturi päättää puheenjohtajapäivät.

18:00 Illanvietto

Iltaa voi jatkaa halutessaan Hotelli Scandic Järvenpään My Way -baarissa (Asema-aukio). Baarissa on tarjolla pientä purtavaa, mutta isomman nälän kanssa kannattaa suunnata hotellin yhteydessä olevaan, kovasti kehuttuun italialaisravintolaan Casa Toscanaan. Lähdemme illanviettopaikkaan yhdessä Järvenpää-talon aulasta ohjelman jälkeen!