22. lokakuuta 2011

Paikka: Helia-talo, Ratapihantie 13, Pasila

Tervetuloa Vihreille puheenjohtajapäiville!

Vihreä puheenjohtajapäivä on tapahtuma, johon on kutsuttu kaikkien vihreiden yhdistysten – niin paikallisten, piirijärjestöjen kuin valtakunnallistenkin – puheenjohtajat. Yhdistysten puheenjohtajat ovat avainhenkilöitä, joita ilman ei olisi toimivaa puoluetta.

Tarkoitus on puida päivän verran vihreää politiikkaa yhdessä muiden puolueaktiivien kanssa. Katse suunnataan puolueen uudistamiseen menneiden vaalien jälkeen. Mitä opittiin, mitä pitää tehdä paremmin? Ensi vuonna edessä ovat kahdet tärkeät vaalit. Pekka Haavistosta tehdään keväällä presidentti, ja syksyn kuntavaaleihin valmistautuminen on aloitettava heti. Miten presidentinvaalikampanja jalkautetaan yhdistysten kenttätyöhön ja miten rekrytoida kunnallisvaaliehdokkaita?

Kutsu on henkilökohtainen, mutta jos puheenjohtaja ei pääse paikalle, varapuheenjohtaja voi tulla hänen sijastaan.

Tervetuloa!

Ilmoittaudu nettilomakkeella viimeistään perjantaina14.10.!

Aika ja paikka

Tapahtuma pidetään lauantaina 22. lokakuuta 2011 Haaga-Helian ammattikorkeakoulun tiloissa Helia-talossa Helsingin Pasilassa. Yhteydet ovat erittäin hyvät, sillä Helia-talo sijaitsee aivan Pasilan juna-aseman vieressä.

Puheenjohtajapäivän ohjelma alkaa klo 10.15. Aamukahvia ja kevyttä aamiaista on tarjolla klo 9.30 alkaen.

Junat Tampereen, Lahden, Turun, Kuopion ja Joensuun suunnalta ovat Pasilassa puoli kymmenen maissa. Yöjuna pohjoisesta saapuu jo hieman aiemmin. Huomatkaa, että junaliput ovat halvempia, jos ne ostetaan vähintään viikkoa ennen matkaa!

Ruokailu

Omakustanteinen lounas nautitaan paikan päällä. Kasvisruokaa ja vegaanista vaihtoehtoa on tarjolla, mutta mainitse kuitenkin ruokavaliostasi ilmoittautumislomakkeessa.

Matkakulut

Osallistujille korvataan matkakulut puolueen matkustusohjesäännön mukaisesti, eli juna- tai bussilippuja vastaan. Matkakuluissa on 10 euron omavastuuosuus, vähävaraisilla (opiskelijat, työttömät, pienituloiset jne.) omavastuutta ei ole. HUOM! Matkakulut haetaan Visiosta, ei puolueelta.

Matkakorvauslomakkeita on saatavilla paikan päällä.

Lisätiedot

Tapahtuman järjestää Vihreä Sivistys- ja Opintokeskus Visio yhteistyössä Vihreän liiton kanssa. Järjestelyistä vastaa ViSiOn suunnittelija Taru Anttonen. Yhteystiedot: taru.anttonen(at)visili.fi / 044 727 3244.

klo 10.15 Puheenjohtajapäivien avaus

Puoluesihteeri Panu Laturi.

klo 10.30 Valmistautuminen kuntavaaleihin

Vuoden kuluttua käydään kuntavaalit, joihin yhdistysten tulee jo nyt valmistautua. Puolueen järjestöpäällikkö Lasse Miettinen kertoo, mitä yhdistysten on muistettava tuleviin vaaleihin liittyen.

10:45 Johdanto työryhmätyöskentelyyn

Käydään yhdessä läpi, mitä seuraavassa ohjelmassa olevat työryhmät sisältävät, ja mihin tavoitteisiin työryhmätyöskentelyllä pyritään.

Puolueen periaateohjelmatyöryhmän puheenjohtaja Sini Terävä, Vihreiden järjestöpäällikkö Lasse Miettinen ja Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Ville Ylikahri.

Klo 11:15 Työstelyä työryhmissä

Aiheina workshopeissa ovat puolueen periaateohjelman työstäminen, kuntavaalien ehdokasrekrytointi ja uusien jäsenten vastaanottaminen yhdistyksissä.

Työskentely tapahtuu kolmessa eri ryhmässä ja kahdessa eri workshopissa. Kukin voi valita, mihin kahteen workshoppiin osallistuu. Jokainen workshop kestää tunnin, ja ohjeet workshoppien paikoista löytyy ilmoittautumistiskiltä. Workshoppien toinen kierros on myöhemmin iltapäivällä.

Workshop1: Vaikuta puolueen periaateohjelmaan

Workshop2: Kunnallisvaaliehdokkainten rekrytointi

Workshop 3: Uudet jäsenet mukaan toimintaan

Klo 12:15 Lounastauko

Klo 13:15 Vihreiden uusi suunta

Puolueen puheenjohtaja, ympäristöministeri Ville Niinistö kertoo, miten Vihreät uudistuu menneen vaalitappion jälkeen ja mihin suuntaan puoluetta rakennetaan uuden puheenjohtajan johdolla.

klo 13:45 Työryhmien toinen kierros

Kukin voi valita, mihin workshoppiin osallistuu työryhmien toisella kierroksella.

klo 14:45 Kahvitauko

Tauon aikana puheenjohtajien on mahdollista kokoontua piireittäin tai järjestöittäin.

klo 15.30 Haavisto presidentiksi

Ensi keväänä käydään presidentinvaalit, joissa Vihreillä on erinomainen ehdokas. Pekka Haaviston vaalikampanjan ”äiti” Kirsi Ojansuu kertoo, miksi Haavistosta on tultava Suomen presidentti ja mikä on kampanjan taakse kootun kansalaisvaltuuskunnan rooli kampanjassa.

klo 16.00 Kyselytunti presidentinvaalikampanjasta

Mitä puolue ja sen jäsenjärjestöt voivat tehdä presidentinvaalikampanjassa? Miten kampanja jalkautetaan yhdistyksiin ja mitä yhdistysaktiivit voivat käytännössä tehdä kampanjan hyväksi?

Puoluesihteeri Panu Laturi ja kampanjapäällikkö Riikka Kämppi vastaavat kampanjaa koskeviin kysymyksiin.

klo 17.00 - 17.30 Päätössanat

Puolueen presidenttiehdokas, kansanedustaja Pekka Haavisto päättää puheenjohtajapäivät.

Muista ilmoittautua! Ilmoittautuminen tapahtuu nettilomakkeella viimeistään perjantaina 14.10.!