Klikkaa tästä, mikäli tahdot lukea viestin selaimessa

Yhdessä haastamme hallituksen – Vihreä kirje 6/2015

Puheenjohtaja Ville Niinistö Puheenjohtaja Ville Niinistö

Hallitus leikkaa vastuutaan ihmisistä

Hallitusohjelma on käytännössä todella rankka leikkauslista. Suomalaiset eivät ole tällaista nähneet sitten 1990-luvun, jos silloinkaan. Hallitus leikkaa eniten koulutuksesta, lastemme tulevaisuudesta ja tasa-arvoisen koulutuksen lupauksesta. Se leikkaa rankasti myös pienituloisilta, maailman köyhimmiltä ja luonnonsuojelulta. Sen rinnalla ohjelmatekstin kauniitkin tavoitteet tuntuvat sanahelinältä, joka jättää onton olon.

Oli suoraan sanottuna järkytys, kuinka heikosti harkittu ja ylisuuri leikkauslista on – sen lisäksi hallitus sanoo leikkaavansa 1,5 miljardia euroa lisää, jos yhteiskuntasopimusta ei synny. Hallitus lupaa oikeistolaista talouspolitiikkaa ja pakenevaa julkista valtaa, joka jättää heikompiosaiset ihmiset omilleen. Tällaisen politiikan lasku voi olla kova.

Lue Villen koko kirjoitus hallitusohjelmasta →

Vihreä videoblogi

Vihreä videoblogi –

Vihreä haasto: Ei leikata lapsiltamme ja opiskelijoilta

Olemme tuoneet jo tutun Vihreän blogin lisäksi viestintäämme uuden Vihreän Videoblogin. Historian toisessa videoblogissa puheenjohtaja Ville Niinistö käy lyhyesti läpi hallitusohjelmaa ja sen vaikutuksia.

Katso videoblogista Villen napakat kommentit hallitusohjelmasta →

Yhdessä haastamme hallituksen leikkaukset – liity nyt!

Hallitusohjelman leikkauslista kertoo karua tarinaa alkavan hallituskauden näkymistä. Hallitus aikoo leikata hyvinvointivaltion perustuksista: koulutuksesta, tukiverkosta, luonnonsuojelusta ja kestävistä arvoista. Tällaisen kovan politiikan hinta voi olla raskas.

Vihreä vaihtoehto on vahva, mutta pehmeä. Yhdessä voimme haastaa hallituksen leikkauslinjan.

Pyydä vihreästi ajattelevia ystäviäsi mukaan tekemään yhdessä parempaa huomista →

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto

Hallitus lisää köyhyyttä ja syrjäytymistä

Hallituksen kauniit tavoitteet ovat räikeässä ristiriidassa leikkauslistan kanssa. Tulevan valtiovarainministeri Stubbin mukaan hallituksen tarkoituksena on pysäyttää kurjistumisen kierre. Tosiasiassa hallituksen teot kurjistavat heikompiosaisten tilannetta. Näin tyrmääviä palveluihin ja etuuksiin kohdistuvia leikkauksia ei ole nähty sitten 90-luvun, jos silloinkaan. Indeksien leikkaaminen osuu suoraan kaikkein köyhimpiin. Ostovoiman heikentäminen tulee pahentamaan työttömyyttä ja syventää taantumaa.

Lue Outin koko analyysi hallitusohjelmasta →

Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Johanna Karimäki Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Johanna Karimäki

Hallitukselta kylmää kyytiä lapsille

Vaikka elämme vaikeita aikoja ja valtion taloutta on tasapainotettava, lasten ja perheiden hyvinvointiin panostaminen on nähtävä investointina tulevaisuuteen. Lapsiperheiden hyvinvointia tukevia palveluja ei pidä rapauttaa, kuten tehtiin viime laman aikaan 1990-luvulla.

Leikkaukset kouluterveydenhoitoon, neuvolaan ja opetuksen tasoon, kasvattivat lamasukupolven, jonka pahoinvointi näkyi lisääntyneinä huostaanottoina ja syrjäytyneisyyden kasvuna. Meillä ei ole varaa toistaa virheitä ja hukata nuoria. Jokainen syrjäytynyt nuori maksaa valtiolle 1,2 miljoonaa euroa, puhumattakaan nuoren ja hänen läheistensä inhimillisestä kärsimyksestä.

Lue Johannan koko kirjoitus →