Vihreät Euroopassa

Europarlamenttiryhmä

Euroopan parlamentissa vihreät muodostavat Vihreät / Euroopan vapaa allianssi -ryhmän (Greens/EFA). Ryhmällä on europarlamentissa 50 paikkaa. Ryhmällä on kaksi tasavertaista puheenjohtajaa, jotka ovat Rebecca Harms ja Philippe Lamberts.

Euroopan vapaa allianssi (EVA) koostuu eri Euroopan maiden alueellisista ja paikallisista puolueista, joiden tavoitteena on ajaa oman alueensa itsenäisyyttä tai itsehallintoa. Sillä on kaudella 2014-2019 seitsemän europarlamentaarikkoa. Vihreät ja EVA yhdistyivät yhdeksi parlamenttiryhmäksi vuonna 1999.

Kaikki vihreät mepit ja heidän yhteystietonsa löytyvät europarlamenttiryhmän sivuilta. Suomen vihreitä ryhmässä edustaa Heidi Hautala. Edellisillä kausilla suomalaisia vihreitä europarlamentaarikkoja ovat olleet Heidin lisäksi Satu Hassi, Tarja Cronberg, Matti Wuori ja Uma Aaltonen.

Europarlamenttiryhmillä on omat ryhmäkansliat, joissa työskentelee eri alojen asiantuntijoita. Vihreidenkin ryhmässä on töissä yli 50 ihmistä.

Euroopan Vihreät

Euroopassa toimii Euroopan vihreä puolue (EGP). Vihreät olivat ensimmäinen poliittinen liike, joka perusti euroopanlaajuisen puolueen. Sen historia juontaa juurensa 1980-luvulle, jolloin eri maiden tuoreet vihreät puolueet aloittivat yhteistyön. Varsinaisesti Euroopan vihreiden federaatio perustettiin kokouksessa vuonna 1993 Kirkkonummella.

Euroopan vihreiden federaatio muutettiin Euroopan vihreäksi puolueeksi vuonna 2004 (European Green Party – EGP). Sen puheenjohtajiksi valittiin suomalainen Pekka Haavisto ja italialainen Grazia Francescato. Tällä hetkellä puheenjohtajina toimivat saksalainen Reinhard Bütikofer ja italialainen Monica Frassoni.

Euroopan vihreillä on 47 jäsenpuoluetta Euroopan eri maissa, myös EU-alueen ulkopuolella. Suomesta jäsenenä on Vihreät rp. EGP:n nuorisojärjestö on Euroopan vihreät nuoret (FYEG).

Euroopan parlamentissa Euroopan vihreä puolue kuuluu Vihreät / Euroopan vapaa allianssi -ryhmään (Greens/EFA).

Lue lisää Euroopan Vihreistä täältä.

Euroopan vihreät puolueet

Useimmissa Euroopan maissa toimii Euroopan Vihreän puolueen jäsenpuolue. Joissain maissa on monta vihreää puoluetta. Tämä johtuu mm. siitä, että eri alueilla on omat puolueensa, kuten Katalonialla. Kaikissa maissa puolueen nimi ei ole Vihreät, sillä varsinkin Itä-Euroopan maiden hiljattain muodostuneissa puoluekentissä on ryhmiä, jotka on hyväksytty osaksi Euroopan vihreitä, vaikka ne eivät alun perin ole olleet vihreitä. Tällainen on esimerkiksi Slovenian nuorten puolue.

Varsinaisten jäsenten lisäksi Euroopan Vihreillä on myös ehdokkaaksi pyrkiviä ja tarkkailijajäseniä.

Lista puolueista löytyy Euroopan Vihreiden sivuilta.