Vihreät maailmalla

Global greens

Maailman vihreät eli Global Greens on vihreiden puolueiden ja kansalaisliikkeiden maailmanlaajuinen yhteenliittymä. Maailman vihreillä on jäsenryhmiä tai -puolueita lähes 90 maassa, jokaisella mantereella Amerikoista ja Aasiasta, Afrikkaan ja Eurooppaan. Ensimmäiset vihreät puolueet perustettiin nelisenkymmentä vuotta sitten Uudessa-Seelannissa ja Tasmaniassa, ja siitä lähtien vihreät ovat pyrkineet ratkaisemaan visaisia globaaleja kysymyksiä yhdessä. Ensimmäinen virallinen yhteinen kokous järjestettiin kuitenkin vasta 2001 Australian Canberrassa, ja tuolloin hyväksyttiin myös kaikkien vihreiden yhteinen ohjelmajulistus. Tänä päivänä Maailman vihreät ovat järjestäytyneet mantereittain.

Suomen vihreiden Merja Kähkönen on Global Greensin koordinaatioryhmän jäsen.

Maailman vihreät nuoret eli Global Young Greens on verkosto, jonka tehtävänä on tukea ja yhdistää vihreitä nuoria ympäri maailman. Sen toiminnan tavoitteita ovat ympäristölle kestävä kehitys, sosiaalinen oikeudenmukaisuus, ruohonjuuridemokratia ja rauha. Global Young Greens perustettiin vuonna 2007 Maailman Sosiaalifoorumissa Nairobissa, Keniassa. Verkosto on järjestänyt sen jälkeen kaksi kongressia, Berliinissä vuonna 2010 ja Dakarissa vuonna 2012. Neljäs kongressi järjestetään Liverpoolissa maaliskuussa 2017.