Vihreät yhdistykset Vihreät yhdistykset

Vihreällä liitolla on noin 200 jäsenyhdistystä. Liittyessäsi Vihreiden jäseneksi voit valita sinulle sopivimman!

Yhdistykset toimivat joko tietyllä paikkakunnalla tai alueella tai valtakunnallisesti, kaikkiin voit liittyä kotipaikkakunnastasi riippumatta. Puolueeseen kuulutaan aina vihreän yhdistyksen kautta.

Suomi jakautuu 12 vaalipiiriin, joista jokaisessa toimii vihreä piirijärjestö. Piirijärjestöön kuuluvat alueella toimivat vihreät yhdistykset. Piirijärjestöt vastaavat eduskuntavaaleista ja pääasiassa myös maakuntavaaleista, edustavat puoluetta alueellaan ja tuovat alueensa viestiä valtakunnan tasolle. Jokaisella piirijärjestöllä on työntekijä, johon voit tarvittaessa olla yhteydessä, ja jonka kautta saat tietoa oman paikkakuntasi ja alueesi vihreästä toiminnasta.

Kuntapolitiikasta ja kuntavaaleista vastaavat yhdistykset ovat kunnallisjärjestöjä, jotka toimivat yhdessä tai useammassa kunnassa. Suurilla kunnallisjärjestöillä voi olla jäsenyhdistyksiä, kuten kaupunginosayhdistyksiä tai muita alueella toimivia vihreitä yhdistyksiä.

Vihreät nuoret ja Vihreät naiset ovat valtakunnallisia liittojärjestöjä, joihin voi kuulua joko liittymällä paikallisyhdistykseen, kuten Tampereen vihreisiin nuoriin tai Lapin vihreisiin naisiin, tai liittymällä suoraan liiton jäseneksi, varsinkin jos omalla alueella ei ole yhdistystä.

Lisäksi on valtakunnallisia yhdistyksiä, jotka kokoavat esimerkiksi tietyistä poliittisista teemoista kiinnostuneita yhteen ympäri Suomen. Valtakunnalliseen yhdistykseen kannattaa liittyä myös, jos alueellasi on vasta vähän vihreää toimintaa! Valtakunnallisia yhdistyksiä ovat Armon vihreät, Ekovihreät, Finlands svenska gröna, Ikävihreät, Maaseutu- ja erävihreät, Tehyläiset vihreät, Vihreä miesliike, Vihreät vaivaiset, Vihreät vegaanit, Vihreät yrittäjät ja Viite – Tieteen ja teknologian vihreät.

Tue Vihreitä yhdistyksiä ja vaalikampanjoita lahjoituksella!

Yhdistysaktiivien kannattaa olla ensisijaisesti yhteydessä omaan piiri- tai liittojärjestöön, mutta apua ja tukea yhdistysasioihin saa aina myös puoluetoimiston yhdistysneuvontaosoitteesta yhdistysasiat@vihreat.fi. Tietoa löytyy myös Vihreän yhdistyksen ABC -sivulta. Yhdistyksen muuttuneet tiedot päivitetään puolueelle ja piiri- ja/tai liittojärjestölle tällä lomakkeella

Tervetuloa mukaan Vihreisiin!

Vihreiden järjestörakenne näyttää suunnilleen tältä: ihmiset eli jäsenet kuuluvat yhdistyksiin (vihreät nuolet) ja yhdistykset voivat kuulua toisiin yhdistyksiin (ruskeat nuolet) esimerkiksi yhteistyö- ja resurssisyistä. Lisätietoa järjestörakenteesta voit kysyä piirin tai liiton työntekijältä tai puoluetoimistolta: yhdistysasiat@vihreat.fi.

Vihreät järjestörakenne