Ehdolla varapuheenjohtajaksi

Olen 32-vuotias sateenkaariperheen äiti, tutkija ja entinen fillarilähetti Helsingin Vallilasta.

Olen perhe- ja sosiaalipolitiikan asiantuntija sekä pitkän linjan tasa-arvo ja yhdenvertaisuuspoliittinen vaikuttaja. Teen Helsingin Yliopistolla väitöskirjaa perheideaaleista 2000-luvun Suomessa. Toimin mm. Setan politiikkavaliokunnassa ja Amnesty Internationalin Suomen osaston johtokunnassa.

Olen ollut Vihreiden ehdokkaana sekä europarlamenttivaaleissa 2009 että eduskuntavaaleissa 2011 Helsingin vaalipiiristä. Olen Vihreiden Naisten entinen varapuheenjohtaja ja vs. pääsihteeri. Näiden tehtävien ansiosta tunnen sekä puolueen kenttää laajasti ympäri maan, eri piirien tilanteita että puoluetoimiston toimintatavat ja työtekijät.

Haluan viedä Vihreää politiikkaa kohti ihmisten arkea, niitä toiveita, mahdollisuuksia ja uhkia, joita jokainen meistä arjessaan kokee. Haluan lasikatot nurin työelämässä, enemmän isiä kotiin lastensa kanssa, vammaisen ja maahanmuuttajan euroon lisää senttejä ja viharikokset historiaan - rasistiset, homofobiset ja muut. Haluan pitkällä tähtäimellä perustulon, lyhyellä tähtäimellä purkaa ansiosidonnaisen turvan sidoksen perusturvaan, jotta perusturvaa on varaa korottaa. Haluan hyvät turvaverkot ja hyvinvointivaltion - ihmisille mahdollisuuden onnistua, mutta myös oikeuden epäonnistua.

Puolueen puheenjohtajistoon toisin joukkuepelaajan, joka on valmis tekemään lujasti töitä yhteisten tavoitteiden eteen vaikeassa saumassa ja joka pystyy innostamaan ihmiset mukaansa. Toisin myös oman alani vankkaa asiantuntemusta sekä poliittista näkemystä ja yhteistyöverkostoja niin tiedemaailmaan, tasa-arvopolitiikan kentälle kuin yhdenvertaisuus- ja ihmisoikeusjärjestöjenkin suuntaan. Tuon mukanani rohkeutta ajatella toisin ja uskallusta puuttua vaikeisiinkin asioihin.

Juuri nyt tämä puolue tarvitsee sillanrakentajia - ihmisiä, jotka pyrkivät ennen kaikkea yhteistyöhön ja yhteen hiileen puhaltamiseen yli kahtiajakojen. Puolue tarvitsee myös selkeitä sisältöjä sekä asiantuntemusta, jolle nämä sisällöt perustuvat. Tarvitsemme vahvaa puhetta perustulosta, perhepolitiikan uudistamisesta, yhdenvertaisuudesta ja heikoimpien aseman parantamisesta. Meidän on puhuteltava ympäristöstä välittäviä ihmisiä, kaupunkien hipstereitä ja Etelä-Savon keskustalaisia mummoja, mutta myös citysinkkuja ja yksinhuoltajia, uusperheitä ja lihaa syöviä heteronaisia.

Kaikissa heissä asuu pieni Vihreä.

www.annamoring.fi