Ville Niinistön puhe puoluekokouksessa 15.6.

15.06.2019

Moi, rakkaat ystävät,

Me taidettiin voittaa kahdet vaalit tänä keväänä.

Oli hienoa seurata ensin eurovaalien vaalikiertueella ja sitten Brysselissä vihreiden uuden europarlamenttiryhmän kokouksessa kuinka uusi eduskuntajoukkueemme hoiti homman hallitusneuvotteluissa kotiin. Suomi sai tasa-arvoisimman, sosiaalisesti oikeudenmukaisimman ja ympäristöä parhaiten vaalivan hallitusohjelman mitä olen nähnyt. Nyt on aika lunastaa niitä odotuksia toivosta ja reilummasta tulevaisuudesta, niitä odotuksia, joita suomalaiset ihmiset ovat meidän varaamme yhä enemmän uskoneet.

Eurovaaleissa nousimme Suomen toisiksi suurimmaksi puolueeksi. Upea tulos nosti minut Heidin rinnalle toiseksi mepiksemme. Upea 16 prosentin kannatus tarkoittaa sitä, että jos brexit toteutuu, ei se ole vailla hopeareunusta: silloin Alviina Alametsä nousee kolmanneksi vihreäksi Suomesta europarlamenttiin.

Suomen vihreiden menestys ei ole jäänyt Euroopassa huomiotta. Olemme iso osa sitä vihreää aaltoa, joka nousi eurovaaleissa. Europarlamenttiryhmän suurimpia aplodeja oli kun Heidin kanssa kerroimme Suomen hallituksen muodostamisesta. Seuraavana EUn puheenjohtajamaana sisarpuolueemme uskovat nyt Suomen nostavan Euroopan ja maailman isot kohtalonkysymykset ratkaistaviksi.

Emme kuitenkaan ole yksin. Vihreä aalto nousi ympäri Eurooppaa. Saksan, Hollannin, Belgian, Ison-Britannian ja Ranskan vaalivoitot kasvattivat osaltaan vihreää europarlamenttiryhmää suuremmaksi kuin koskaan. Meitä on nyt 75 vihreää edustajaa – 10% koko Europarlamentista. Emme ole enää pieni puolue Euroopan unionissakaan. Ihmiset ympäri Eurooppaa katsovat yhä enemmän vihreisiin, kun he haluavat puolustaa solidaarisuuden ja ihmisyyden arvoja. He katsovat vihreisiin, kun he haluavat puolustaa ympäristöä ja sivistystä – lastemme tulevaisuutta.

Tänä aikana demokratia ja sivistynyt oikeusvaltio on haastettu. Se on haastettu sisältä ja se on haastettu ulkoa. Vastaus tähän haasteeseen ei ole alkaa liudentaa sitä, antaa periksi, joustaa niiden edessä, jotka eivät anna arvoa ihmisyydelle tai luonnon ja lajien itseisarvolle. Emme voi antaa periksi itsekkyydelle, lyhytnäköisyydelle. Jos 1940-luvun lopun kaaoksessa, toisen maailmansodan rankkojen koettelumusten jälkeen maailman johtajat tulivat yhteen ja päättivät antaa arvon jakamattomalle ihmisarvolle, jokaisen ihmisoikeuksille, sille että jokainen ihminen syntyy tasa-arvoisena ja vapaana, ei tämä todellakaan ole se hetki kun annamme niistä arvoista periksi.

Nyt on aika puolustaa länsimaisen demokratian arvoja rakentamalla niiden pohjalle uutta, entistäkin kestävämpää.

Ympäri Eurooppaa on lisääntynyt ymmärrys sille, että tarvitsemme Euroopan unionia aikamme ongelmien ratkaisemiseen. Ilman Euroopan unionia kansallinen itsekkyys ja lyhytnäköisyys olisi vieläkin suurempi este ilmastonmuutoksen ja luonnon lajikadon kaltaisten suurten kohtalonkysymysten ratkaisemiseen. Rajat ylittävät ympäristöongelmat ratkotaan yhdessä.

Samoin on lisääntynyt ymmärrys sille, että tarvitsemme entistä sosiaalisesti oikeudenmukaisempaa unionia. Oikeistolainen talouskuri, loputon leikkaamisen tie ”vastuullisuuden” nimissä, ei luo tulevaisuutta ja toivoa nuorille sukupolville Euroopassa. On alettava investoimaan ihmisiin. EU ei voi olla vain pääomien unioni, vaan sen on oltava ihmisten unioni. EUn kautta voimme puuttua hyvinvointivaltion tärkeiden palveluiden rahoituspohjaa murentavaan veronkiertoon, vahvistaa perusturvaa Euroopassa, luoda reiluja pelisääntöjä kaupalle sekä puolustaa ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa. Tätä kaikkea vihreät lähtevät vaalivoitollaan rakentamaan.

Vaalivoitto näkyy jo. Vihreiden voitto taittoi äärioikeiston ja oikeistopopulistien nousua. Loimme toisen, toivoa luovan tulevaisuusvaihtoehdon ihmisille, johon he tarttuivat. Tällä hetkellä näyttää että vihreät tulee olemaan parlamentin neljänneksi suurin ryhmä – ohi perussuomalaisten ja Italian Salvinin oikeistopopulistien.

Vihreät on mukana neljän suurimman ryhmän neuvotteluissa komission ohjelmasta ja valinnasta. Tämä on ensi kerta, kun tällaista ohjelmaa ylipäätään parlamentissa puolueiden kesken neuvotellaan. Ilman vihreitä ei saada vakaata enemmistöä Europarlamentista. Vihreät ovat tuoneet Euroopan uudistamisen – ihmisille tärkeät asiat ja arvot – ensi kertaa ohi henkilönimitysten Euroopan komission valinnan keskiöön. Tässä osoitamme jo muutoksen tuulia, joilla luottamusta Eurooppaan voidaan vahvistaa.

Kärkitavoitteitamme ovat ilmastonsuojelun ja sosiaalisen vastuun nostaminen seuraavan 5-vuotiskauden ohjenuoraksi Euroopalle. Euroopan unionin on asetettava tavoitevuosi hiilineutraalin yhteiskunnan saavuttamiselle ja nostettava vuoden 2030 päästövähennystavoitetta. Tarvitsemme hiilibudjetin, joka osoittaa jäljellä olevien päästöjen oikean hinnan ja ohjaa vähäpäästöisiin ratkaisuihin. Päästökauppaa on vauhditettava, ilmailun ja merenkulun päästöt on leikattava ja fossiilisista polttoaineista on luovuttava.

Nämä ovat tavoitteita, joiden saavuttaminen tarkoittaa uusien ratkaisujen käyttöönottamista. Jonkun on ne tuotettava. Mikä olisi sen parempaa kuin rakentaa Suomesta kestävän talouden edelläkävijää, maata, jonka yhtiöt rakentavat maailman puhtaimpia moottoreita ja akkuja, jotka puhdistavat vesiä ja edistävät kiertotaloutta. Nämä ratkaisut tarkoittavat työpaikkoja, osaamiseen ja luovuuteen panostamista.

Sen on oltava Suomen ja Euroopan tie. Hyvää puoluekokousta kaikille – muutetaan maailmaa paremmaksi.