Krista Mikkonen: Suomi ei ole kunnossa

19.09.2018

Pääministeri Juha Sipilä on sanonut haluavansa laittaa Suomen kuntoon. Viimeisessä budjettiriihessään hallitus totesi saavuttaneensa talouspoliittiset tavoitteensa työllisyydestä ja velkaantumisesta. Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkosen mukaan Suomi ei ole kunnossa.

– Suomi ei ole kunnossa niin kauan, kun iso osa kansasta maksaa hallituksen kuntokuurista kovaa hintaa. Ensi vuoden budjetissa kärsijöiksi joutuvat jälleen etuuksien varassa elävät pienituloiset, joille talouskasvun hedelmiä ei tipu. Suomi ei ole kunnossa myöskään niin kauan, kun ihmisten huoleen ilmastonmuutoksen etenemisestä ei vastata, ja nettopäästöjen annetaan kasvaa, Mikkonen sanoo.

– Hallituksen talouspolitiikasta ovat kärsineet erityisesti naiset. Talouslukujen tervehdyttämisen maksajiksi on laitettu jo ennestään pienituloiset naiset ensin kiky-sopimuksella ja sitten sosiaaliturvan leikkauksilla. Tasa-arvo on jäänyt hallituksen kuntokuurin jalkoihin, Mikkonen sanoo.

– Kun Suomen suuntaa korjataan seuraavan hallituksen johdolla, se on syytä tehdä oikeudenmukaisesti niin, että turvataan meidän ja lastemme tulevaisuus. Köyhyyden torjunta tarvitsee yhtä konkreettiset ja kunnianhimoiset tavoitteet kuin työllisyys tai velka. Ilmastovelka taas taitetaan vain saamalla päästöt nopeasti laskuun, Mikkonen sanoo.

Valtioneuvoston toissaviikolla julkaiseman selvityksen mukaan miehet ovat hyötyneet vuosina 2016–2018 harjoitetusta talouspolitiikasta enemmän kuin naiset. Valtaosa hallituksen talouspolitiikan häviäjistä on naisia.

Valtioneuvoston oma selvitys kertoo, että hallituksen päättämät metsähakkuiden lisäykset tekevät tyhjäksi kaikki muut ponnistukset ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Kokonaispäästöt tulevat kasvamaan vielä vuosia.