Krista Mikkonen: Ilmastonmuutos vaatii päättäjien avointa keskustelua

09.10.2018

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkonen kiittää pääministeri Juha Sipilän valmiutta keskustella ilmastonmuutoksesta kaikkien puolueiden kesken. Sipilä on ilmoittanut kutsuvansa eduskuntapuolueet pyöreän pöydän keskusteluun. Mikkosen mukaan Vihreät tarttuu mielellään keskustelukutsuun, mutta muistuttaa, että keskustelua tulisi käydä myös koko eduskunnan voimin. Vihreä eduskuntaryhmä on jättänyt keskustelualoitteen aiheen käsittelyä varten eduskunnassa.

– Ihmiset ovat jo heränneet ilmastonmuutoksen todellisuuteen, ja he odottavat meiltä nopeita toimia. Keskustelu ilmastotoimien kiristämisestä on käytävä avoimesti siten, että kaikki saavat tietää, mitä puolueet ovat valmiita tekemään ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, sitä ei saa piilottaa suljettujen ovien taakse. Vihreä eduskuntaryhmä on tehnyt aloitteen, jotta ilmastonmuutoksesta päästään keskustelemaan eduskunnassa, Mikkonen sanoo.

Pääministeri on ilmoittanut kutsuvansa eduskuntapuolueet koolle marraskuussa. Mikkosen mukaan keskustelua on käytävä heti, ei kuukauden päästä.

– Tieteen kanta on selvä: tiukempiin ilmastotoimiin on ryhdyttävä välittömästi. Eduskunnassa käsitellään nyt ensi vuoden budjettia, ja kunnianhimoisemmat ilmastotoimet on saatava mukaan jo siihen, Mikkonen sanoo.

Mikkonen on pettynyt hallituspuolueiden keskustan ja kokoomuksen vastaukseen kansainvälisen ilmastopaneelin vaatimiin toimiin.

– Kaikki poliitikot puoluekannasta riippumatta sanovat, että ilmastonmuutoksen torjunta on tärkeää. Kun tulee tekojen aika, niin omilta eturyhmiltä ei ollakaan valmiita leikkaamaan mitään. Hallituksella on kaikki keinot käytettävissään, mutta se kieltäytyy käyttämästä niitä. Hallitus ei saa pakoilla vastuutaan. Ratkaisut eivät ole helppoja, mutta niihin on pystyttävä meidän ja lastemme tulevaisuuden vuoksi, Mikkonen sanoo.

Vihreän eduskuntaryhmän aloite ajankohtaiskeskustelusta ilmastonmuutoksen torjunnasta on luettavissa täällä.