Espoolainen Saara Hyrkkö Vihreiden eurovaaliehdokkaaksi

08.03.2019

Vihreiden puoluehallitus on nimennyt espoolaisen kaupunginvaltuutetun, sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtajan, diplomi-insinööri Saara Hyrkön ehdokkaaksi kevään 2019 eurovaaleihin.

– Meillä on ratkaistavana kysymyksiä, jotka ovat yksittäisiä valtioita suurempia. Euroopan unionin on otettava johtajuus taistelussa ilmastonmuutosta vastaan ja luonnon monimuotoisuuden suojelemiseksi. Ripeä ja oikeudenmukainen siirtymä kohti kestävää tulevaisuutta edellyttää voimakasta panostusta koulutukseen, tutkimukseen ja teknologiaan. Viime vuodet Euroopassa ja maailmalla ovat jälleen osoittaneet, että ihmisoikeudet, tasa-arvo ja oikeusvaltio tarvitsevat tinkimättömiä puolustajia. Suomella osana rohkeaa ja yhtenäistä EU:ta voi ja pitäisi olla näissä kysymyksissä kokoaan suurempi rooli, Saara Hyrkkö sanoo.

Hyrkön mukaan kevään eduskunta- ja eurovaalit ovat tärkeä tilaisuus käydä arvokeskustelua EU:n suunnasta.

– Eurovaalit ovat tärkeä mahdollisuus keskustella Euroopan tulevaisuudesta ja paikasta maailmassa. Tämä painoi vaakakupissa, kun puolue pyysi minua asettumaan ehdolle eduskuntavaalien lisäksi myös eurovaaleihin. Keskusteluun Euroopan tulevaisuudesta on jokaisen tulevan kansanedustajan osallistuttava erityisesti nyt, kun Suomen EU-puheenjohtajakausi on aivan nurkan takana, Hyrkkö sanoo.

– Euroopan unionilla on parhaimmillaan valtava vaikutus maailman suuntaan. Teknologian ja digitalisaation edistyessä tarvitsemme yhä vahvemmin yhteisiä, eurooppalaisia pelisääntöjä, jotta kehitys palvelee meitä kaikkia. Tähän tulevaisuuskeskusteluun tarvitaan Saara Hyrkön kaltaista humaania diplomi-insinööriä, joka ymmärtää sekä politiikan että teknologian, Vihreiden puoluesihteeri Lasse Miettinen sanoo.

Saara Hyrkkö (s. 1987) on espoolainen diplomi-insinööri, kaupunginvaltuutettu ja Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtaja. Hyrkkö työskentelee Suomen Lukiolaisten Liitossa pääsihteerinä ja on valtion nuorisoneuvoston jäsen. Hän on ehdolla eduskuntavaaleissa Uudenmaan vaalipiiristä.

Hyrkkö on aiemmin toiminut Espoon kaupunginhallituksessa vuosina 2012–2017 ja hän on johtanut Vihreiden koulutuspoliittista linjatyötä koulutuspoliittisen työryhmän puheenjohtajana vuosina 2013–2017. Kuntavaaleissa 2017 Hyrkkö sai Espoossa Vihreistä neljänneksi eniten ääniä.