Emma Kari: Ilmastonmuutoksen torjunta vaatii liikenteen sähköistämistä

19.10.2019

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Emma Kari ihmettelee keskustan kansanedustajien Ari Torniaisen ja Markus Lohen kritiikkiä sähköautojen latausvalmiuksien ja latauspisteiden rakentamisen edistämisestä. Karin mukaan asia on hallitusohjelmassa sovittu ja lakiluonnos on ministerityöryhmässä hyväksytty lausuntokierrokselle lähetettäväksi.

– Ilmastonmuutoksen torjuminen on tämän hallituksen suuri tehtävä ja me teemme kaikkemme, jotta Suomi on hiilineutraali vuonna 2035. Hallitusohjelmassa on myös sitouduttu liikenteen päästöjen vähintään puolittamiseen vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Henkilöliikenteen sähköistäminen on keskeinen tapa saavuttaa nämä tavoitteet. Myös EU-direktiivit velvoittavat latauspisteiden lisäämiseen. Haluaako keskusta todella nyt ilmoittaa, että sähköisen liikenteen edistäminen ei kelpaakaan? Kari sanoo.

– Hallitusohjelmassa on sitouduttu hiilineutraaliin Suomeen vuonna 2035. Tämä ei onnistu ilman päästövähennyksiä jokaisella sektorilla. Liikenteen osalta tarvitaan sekä liikenteen sähköistämistä että myös muita ratkaisuja, kuten joukkoliikenteen parantamista ja kestäviä biopolttoaineita. On kummallista asettua poikkiteloin jo ennen kuin lausunnot luonnoksesta on saatu, Kari sanoo.

Kari ihmettelee myös erityisesti Torniaisen väitettä siitä, että ainoastaan sähköiseen liikenteeseen panostettaisiin eikä biopolttoaineita huomioitaisi.

– Toivoisin, että edustajakollegat perehtyisivät hallitusohjelmaan ja hallituksen talousarvioesitykseen hiukan tarkemmin. Jo ensi vuonna lähtee liikkeelle merkittäviä panostuksia myös biokaasuun, Kari sanoo.