Aktiivimalli 2 pyöräyttää työllisyyspolitiikan entistä hullummaksi

15.06.2018

Hallituksen piiskalla työttömiä kohtaan ei ole mitään rajaa. Se aikoo sittenkin toteuttaa aktiivimalli kakkosen ja velvoittaa työttömät hakemaan rangaistuksen uhalla vähintään neljää työpaikkaa kuukaudessa. Luitte oikein. Tätä pidetään isona muutoksena alkuperäiseen ehdotukseen, jonka mukaan työttömän olisi pitänyt hakea 12 työpaikkaa kolmessa kuukaudessa!?

Eikä tässä kaikki, vaan samalla hallitus aikoo vastuuttaa koko työnhaun työttömälle itselleen. Työllisyyssuunnitelman teossakaan ei enää auttaisi elävä ja aito ammattilainen, vaan se tehtäisiin vastaisuudessa aina verkkopalvelussa. Eli työttömältä vietäisiin loputkin siitä vähäisestä palvelusta, jota on vielä tarjolla, jos nyt sattuu kasvokkain palveluun pääsemään.

”Lähtökohta tässä on se, että luotetaan ihmiseen”, sanoo työministeri Jari Lindström tämänpäiväisessä HS-haastattelussaan. Miten minun korviini koko malli kalskahtaa aivan päinvastaiselta? Eikö juuri siitä luottamuksen puutteesta ole kyse, kun työtön pakotetaan kirjoittamaan jopa perusteettomia ja oman pätevyyden vastaisia hakemuksia vain sen takia, että saadaan täyttymään neljän hakemuksen kuukausitavoite?

Vuoden alusta voimassa ollut aktiivimalli on leikannut työttömän tuloista 4,65 prosenttia 65 päiväksi, jos tämä ei työllisty vähintään 18 tuntia tai tienaa yrittäjänä vähintään 241 euroa tai pääse vähintään viikon työllisyyspalveluihin jakson aikana. Nyt päälle on siis tulossa uusi malli, joka leikkaisi koko korvauksen 30 tai jopa 60 päiväksi kerrallaan. Kun jo nyt iso osa työttömistä on joutunut hakemaan työkyvyttömyyseläkettä tai toimeentulotukea täyttymättä jääneiden ehtojen vuoksi, tarkoittaa tämä kakkosmalli näiden tapausten isoa kasvua. Käytännössä iso osa työttömistä uhkaa jäädä täysin oman onnensa varaan, jos oma osaaminen ei ylety verkkopalveluihin.

Ajassa, jossa arvioidaan miljoonan suomalaisen kaipaavan täydennyskoulutusta ja samoin miljoonan ihmisen tarvitsevan tietokoneen käytön lisäoppia, hallituksen valinta on omituinen. Meidän valintamme on toinen: haluamme lisää koulutusta, lisää henkilökohtaista palvelua ja lisää kannusteita yrittää itse parantaa elämisensä tasoa. Ei enää yhtään lisää raippaa eikä näennäistoimia, joilla ei hyödynnetä muuta kuin demokratian alamäkeä.