Hallitus vaarantaa koulutuksen tasa-arvon – siksi välikysymys

28.02.2018

Oppositio jätti Vihreiden aloitteesta välikysymyksen koulutuksen tasa-arvosta. Koulutus eriarvoistuu, mutta Sipilän hallitus ei siitä ole kiinnostunut. Siksi välikysymys oli tehtävä.

Suomen menestystarina on kertomus ennen kaikkea koulutuksen voimasta. Kertomus tasa-arvon ja sivistyksen voitosta, jolla tämä kansakunta on nostettu köyhyydestä.

Suomea on rakennettu ajatukselle, että jokaisella lapsella on oltava oikeus edetä elämässään. Sillä tiellä tämä maa ei ole kulkenut siksi, että se tie olisi helppo. Sillä tiellä olemme kulkeneet, koska se on oikein.

Koulutuksen tasa-arvon on annettu Suomessa jo vuosia rapautua. Sipilän hallitus on toteuttanut historiallisen kovat koulutusleikkaukset, vastoin vaalien alla annettua koulutuslupausta. Tämä siitä huolimatta, että koulutus eriarvoistuu ja tukiverkot ovat jo pettäneet monen lapsen alta.

Huolta koulutuksemme tilasta ovat esittäneet niin oppositio kuin asiantuntijatkin. Lapsiasiainvaltuutettu totesi viime viikolla vuosikertomuksessaan, että lasten eriarvoistuminen kertoo hyvinvointivaltion alisuorittamisen tilasta. Voimme puhua jo rakenteellisesta välinpitämättömyydestä. Lasten luokkayhteiskunta syntyy silmiemme edessä. Sitä Vihreät ei voi hyväksyä.

Hallitus on ryhtynyt lyömään leimoja lapsiin jo varhaiskasvatuksessa. Yhdenvertainen oikeus päivähoitoon ei toteudu, koska hallitus on rajannut subjektiivista päivähoito-oikeutta. Lapsen oikeutta varhaiskasvatukseen ei enää määritäkään lapsen etu, vaan perhetausta.

Tilanne on huono myös peruskouluissa. Joka kahdekas poika ei osaa lukea kunnolla peruskoulun jälkeen. Opettajilla on kädet täynnä töitä ja sijaisten palkkaamista on monessa paikassa rajoitettu. Tämä nakertaa koko tulevaisuutemme pohjaa.

Erityisen vaikeassa työmarkkinatilanteessa ovat ne 620 000 suomalaista, joilla ei ole toisen asteen koulutusta. Nuorista ikäluokista liian moni jää vaille toisen asteen tutkintoa, joka on edellytys tulevaisuuden työelämässä pärjäämiseen. Silti hallitus on leikannut raskaasti ammatillisesta koulutuksesta ja edellyttää siltä samalla mittavaa uudistumista. Lähiopetusta on jo nyt liian vähän ja opettajien jatkuvat irtisanomiset uhkaavat vähentää lähiopetusta entisestään. Eniten kärsivät juuri ne nuoret, jotka kaikkein eniten tukea tarvitsisivat.

Välikysymyksellä haluamme antaa äänen lapsille ja koulutuksen ammattilaisille. Liika on liikaa. Suomalaisen koulutuksen suunta on käännettävä takaisin nousuun. Ongelma on ratkaistavissa. Nyt tarvitaan päätöksiä. Hallituksen tulisi aloittaa ottamalla onkeensa Vihreiden kolmesta askeleesta torjua lasten luokkayhteiskuntaa ja luoda tasa-arvoisempi koulutie kaikille.