Atte Harjanne

Kansanedustaja, Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja

09 432 3046

Olen 38-vuotias diplomi-insinööri, kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Helsingin Siilitieltä. Ennen kansanedustajan pestiä toimin tutkijana Ilmatieteen laitoksella ja alun perin olen kotoisin Vantaalta. Politiikkaan lähdin mukaan opiskellessani Aalto-yliopistossa ja vihreisiin liityin kun olin mukana tekemässä Pekka Haavistosta presidenttiä.

Minulle politiikka on yhteistä haasteiden ratkomista ja paremman tulevaisuuden luomista. Sitä tehdessä on tärkeää ymmärtää omastakin poikkeavat näkökulmat, pohjata päätökset parhaaseen mahdolliseen tietoon ja torpata populistinen mutkien suoristelu. Arvostan ennakkoluulottomuutta, yhteistyökykyä ja vastuullisuutta, sillä usein politiikan riesana on lyhytjänteinen nollasummapeli ja pisteiden kerääminen. Poliittisesti kuvailisin olevani markkinoiden tehon ja rajat tiedostava liberaali, ja ekomodernisti suhteessa ympäristöön. Ympäristön suojeleminen on arvo itsessään, mutta keinot siihen on valittava tutkitun tiedon eikä mielikuvien perusteella.

Politiikassa minulle tärkeintä työtä ovat ilmastonmuutoksen hillintä, luontokadon pysäyttäminen ja vapaan, tasa-arvoisen demokratian ja sivistyksen puolustaminen. Eduskunnassa olen talousvaliokunnan ja puolustustusvaliokunnan jäsen.

Eduskunta-avustaja
Iida Tani