Bella Forsgrén

Kansanedustaja, Vihreiden varapuheenjohtaja

09 432 3114

Kasvoin arvostamaan keskisuomalaista luontoa ja mentaliteettia – Keski-Suomessa on samaan aikaan juuri sopivan rauhallinen että elinvoimainen meininki! Jyväskylässä olen asunut vuodesta 2011 ja nautin kaupunkimme vilkkaasta kulttuurielämästä sekä nuorekkaasta tunnelmasta.

Sain jo opintojen alussa kipinän yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja lähdin hyvin pian mukaan ylioppilaspolitiikkaan JYYn vihreiden listoilla. Ylioppilaskunnassa pääsee jo nuorena tutustumaan politiikan käytäntöihin. Sitä kautta olenkin ehtinyt hankkia kokemusta yhteisten asioiden hoitamisesta jo usean vuoden ajan – jopa JYYn edustajiston puheenjohtajana vuonna 2018.

Sittemmin olen ehtinyt hankkia kokemusta politiikasta myös muualla. Kunnallisvaaleissa 2017 sain Vihreiden ehdokkaista toiseksi eniten ääniä Jyväskylässä. Keväällä 2019 tulin valituksi eduskuntaan Suomen ensimmäisenä mustana naiskansanedustajana koskaan.

Lisäksi olen ollut vuosia aktiivinen Vihreiden eri toimielimissä niin paikallisella kuin valtakunnallisella tasolla.

Minulle tärkeitä arvoja politiikassa ovat yhdenvertaisuus, avoimuus ja vastuunkanto yhteistestä ympäristöstämme. Politiikassa minua ajavat eteenpäin etenkin sosiaalipolitiikan kysymykset. Mielestäni vahva hyvinvointivaltio on yksi maailman parhaimpia innovaatioita ja haluan tehdä kaikkeni sen säilyttämiseksi – kestävällä tavalla.

Meidän on kyettävä seuraavina vaalikausina selvittämään, kuinka tuotamme hyvinvointia ilman, että eriarvoisuus lisääntyy ja yhteiskunta polarisoituu. Samalla meidän tulee ratkoa ihmiskuntaa ja koko maapalloa koskettava suurin haaste – ilmastonmuutos. Aikaa ei ole hukattavaksi!

Avustaja Riikka Leinonen
puh. 050 436 5180