Heidi Hautala

Heidi tunnetaan Euroopassa tehokkaana, monipuolisena ja asiantuntevana vihreänä vaikuttajana. Erityisesti ihmisoikeudet, avoimuus, globaali oikeudenmukaisuus ja ympäristövastuullinen lainsäädäntö ovat hänen ominta toiminta-aluettaan.

Heidi valittiin parlamenttiin kolmatta kertaa kaudelle 2014-2019. Aiemmin hän oli meppinä kausina 1995-2003 sekä 2009-2011. Heidi on ainoa suomalainen, joka on toiminut Euroopan parlamentissa puolueen tai valiokunnan johdossa. Parlamentin ihmisoikeusalivaliokunnan puheenjohtajana hänellä oli suomalaisessa poliittisessa historiassa ainutlaatuinen mahdollisuus puuttua koko maailman ihmisoikeustilanteeseen.

Suomessa Heidi toimi Kataisen hallituksen kehitysministerinä kesäkuusta 2011 lokakuuhun 2013. Hän vastasi kehitysyhteistyöstä ulkoasiainministeriössä sekä valtion omistusohjauksesta valtioneuvoston kansliassa. Kansanedustajana hän istui vuosina 1991-1995 ja 2003-2009, joista lakivaliokunnan puheenjohtajana 2007-2009.