Iiris Suomela

Puoluevaltuuston varapuheenjohtaja

Minulle on ensisijaisen tärkeää, että ihmisiä kohdellaan ihmisinä – yhdenvertaisina, tuntevina, ajattelevina ja kykeneväisinä; yhtä arvokkaina kansalaisuudesta, uskonnosta ja ihonväristä riippumatta. Olen asunut yhteensä 7 vuotta ulkomailla, joten globaali solidaarisuus ja rasismin vastustaminen ovat minulle luontevia arvoja. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa inhimillisempää ja avoimempaa maahanmuuttopolitiikkaa. Me kaikki hyödymme siitä, että maahanmuuttajat hyväksytään yhteiskuntamme täysivaltaisiksi ja yhdenvertaisiksi jäseniksi.

Mielestäni koulutuksella on erityinen asema yhdenvertaisuuden edistämisessä. Mahdollisuus valita oma suuntansa varallisuudesta, perhetaustasta ja kotikunnasta riippumatta kuuluu jokaiselle. Itse olen sosiaalitieteiden opiskelija, ja opiskelen myös politiikan tutkimusta, taloustiedettä ja hallintotieteitä. Olen kiinnostunut eriarvoisuudesta, ja mielestäni toimivan hyvinvointivaltion tulee verottaa yltäkylläisyydessä eläviä sekä ympäristölle haitallista toimintaa ja tukea puutteesta kärsiviä kotimaassa ja muualla maailmalla. Tämän takia liityin puolueeseen marraskuussa 2013 ja alle vuosi sen jälkeen päätin lähteä eduskuntavaaliehdokkaaksi. Tahti on ollut kova mutta niin on intonikin. En ole valmis hyväksymään huonompaa maailmaa kuin mihin synnyin. Esimerkiksi ilmastonmuutos on pysäytettävä nyt, jotta kenenkään ei tarvitse kärsiä menneiden sukupolvien virheistä.