Mirka Soinikoski

Kansanedustaja

Olen hämeenlinnalainen anestesialääkäri ja kaupunginvaltuutettu. Minut valittiin kevään 2019 vaaleissa eduskuntaan, jolloin Häme sai kahdeksan vuoden tauon jälkeen Vihreän kansanedustajan.

Työskentelin aiemmin Kanta-Hämeen keskussairaalassa ja aiemmat luottamustoimeni ovat olleet ammatillisissa yhdistyksissä. Lähdin mukaan vihreään politiikkaan vuoden 2012 kuntavaaleissa, Pekka Haaviston presidentinvaalikampanjan
innoittamana.

Minulle tärkeitä teemoja ovat ilmastotyö, ihmisten oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen kohtelu sekä YK:n lapsen oikeuksien sopimus.

Jokaisella lapsella on oikeus hyvään elämään ja turvalliseen arkeen. Perheiden monimuotoisuus tulee ottaa lähtökohdaksi kaikessa perheitä koskevassa päätöksenteossa. Sosiaali- ja terveydenhuollon riittävät resurssit on turvattava ja peruspalveluiden on pysyttävä lähellä. Syrjäytymiseen pitää puuttua joka tasolla ja ongelmien kasaantuessa yhteiskunnan turvaverkon pitää toimia.

Päätösten tekoon on saatava ekologista, sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä.