Saara Hyrkkö

Olen vihreä kansanedustaja, diplomi-insinööri ja pienen pojan äiti Espoosta. Olen periksiantamaton paremman maailman tekijä, analyyttinen optimisti ja toimeen tarttuva feministi. Rakastan metsiä ja merta, valaita ja arkipäivän luontohavaintoja. Innostun vauvauinnista ja muustakin polskimisesta, kokeiluista keittiössä, kirjastoista ja teknologian kehityksestä.

Olen mukana politiikassa puolustaakseni koulutusta, tasa-arvoa, ihmisoikeuksia, mielenterveyttä ja tietenkin ympäristöä. Minulle tärkeitä arvoja ovat yhdenvertaisuus, oikeudenmukaisuus, inhimillisyys, vapaus ja avoimuus.

Vihreisiin minut toi toivo paremmasta huomisesta. Vihreissä ajattelemme, että maailmaa voi muuttaa paremmaksi, ja haluamme, että kaikki pysyvät muutoksessa mukana. Tämä on se porukka, joka välittää sydänjuuriaan myöten ilmastosta, luonnosta ja eläimistä, ja on valmis tekemään kaikkensa ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjumiseksi. Eikä se tarkoita vain asioista luopumista, vaan ennen kaikkea uuden luomista ja kaikkein arvokkaimman suojelemista.

Uskon koulutuksen, sivistyksen, tieteen, taiteen ja teknologian voimaan ja kykyyn muovata yhteiskuntia ja ihmisiä. Ajattelen, että demokratiaa, ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa on puolustettava silloinkin ja ehkä erityisesti silloin, kun se tuntuu vaikealta. Haluan rakentaa maailmaa, joka on reilu niillekin, joilla on vähän. Puolustan hyvinvointivaltiota, jotta jokaisella on aidosti mahdollisuus tavoitella onnellisuutta ja osallistua. Teen johdonmukaisesti töitä rauhan, avoimuuden ja kansainvälisyyden puolesta.

Sisältöjen lisäksi välitän myös siitä, miten yhteisiä asioita hoidetaan. Haluan omalla toiminnallani rakentaa luottamusta, lisätä avoimuutta ja vuoropuhelua sekä edistää arvoihin ja tietoon perustuvaa päätöksentekoa. Ajattelen, että empatia on politiikan supervoima.

Eduskunnassa työskentelen vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtajana sekä ulkoasiainvaliokunnassa, lakivaliokunnassa ja sivistysvaliokunnassa. Toimin eduskunnan seksuaalioikeudet- ja kehitysryhmän puheenjohtajana ja nuorten mielenterveyden tukiryhmän varapuheenjohtajana. Olen myös Yleisradion hallintoneuvoston jäsen.

Eduskunta-avustaja:
Senni Martikainen