Ehdolla puheenjohtajaksi

34-vuotias, Turku, kansanedustaja, eduskuntaryhmän puheenjohtaja, VTM

Lähdin politiikkaan tekemään mahdottomasta mahdollista. Juuri nyt tarvitaan rohkeaa vihreyttä harmauden sijaan. Olen asettunut puheenjohtajaehdokkaaksi, koska tämä liike on minulle rakas – haluan olla kirkastamassa ja toteuttamassa vihreää visiotamme.

Aikamme suurin haaste on rakentaa sosiaalisesti oikeudenmukainen yhteiskunta, jossa ihmisen toiminta on asetettu luonnon kantokyvyn rajoihin. Haluamme rakentaa yhdenvertaista kohtuullisuuden ja onnellisuuden yhteiskuntaa, jossa tuloerot ovat pieniä, korkeatasoiset hyvinvointipalvelut tasa-arvoisia ja köyhyys on poistettu. Vaadimme päätöksenteon avoimuutta ja ihmisille suoria vaikutusmahdollisuuksia.

Tämä kestävän yhteiskunnan visio erottaa Vihreät muista puolueista. Ihmisten ja luonnon kokonaisetu ohjaa vihreiden politiikkaa, eivät eturyhmäintressit.

Vihreiden on ajettava arjen politiikassa vahvemmin hiilineutraalin ja ekologiselta jalanjäljeltään sopusointuisen yhteiskunnan rakentamista. Talouden koon mittaamisen sijaan päätöksenteon on perustuttava ihmisten hyvinvointia ja ekologista kestävyyttä kuvaaviin mittareihin. Luonnon monimuotoisuuden turvaaminen on nostettava näkyvästi ilmastonmuutoksen torjunnan rinnalle.

Haluan vahvistaa vihreiden asemaa koko Suomen ratkaisukeskeisenä tulevaisuuspuolueena. Perustulolla voidaan vähentää köyhyyttä ja tehdä työelämästä reilua. Puheenjohtajana jatkaisin näkyvästi koko poliittisen urani tekemääni työtä perustulon ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden puolesta.

Työtaustani on monipuolinen ja tunnen vihreän liikkeen hyvin. Olen aina ollut joukkuepelaaja. Työryhmän puheenjohtajana olen ollut kirjoittamassa puolueen periaateohjelmaa, perustulomallia ja elinkeinopoliittista ohjelmaa. Olen ollut puoluehallituksessa ja puolueen varapuheenjohtajana. Olen ammentanut oppia kansainvälisestä vihreästä politiikasta erityisesti Ruotsin vihreiden puoluejohtajana toimivan vaimoni kautta. Ruotsin tuntemus auttaa erityisesti hyvinvointiyhteiskunnan ja vihreiden ympäristöratkaisujen kehittämisessä.

Haluan olla puheenjohtajana rakentamassa vihreistä aktiivisesti sisäisesti keskustelevaa koko maan puoluetta. Radikaali avoimuus on osa puolueen uudistumista, jolla samalla vahvistamme kykyämme uudistaa koko suomalaista yhteiskuntaa. Haluan koota kaikki vihreästi ajattelevat kestävää yhteiskuntaa rakentavaan rohkeaan ja periaatteelliseen vihreään liikkeeseen.

Minulla on vankka näkemys kestävästä Suomesta sekä vahva yleisosaaminen niin taloudesta ja koulutuksesta kuin ympäristöstä ja ihmisoikeuksistakin. Uskon olevani riittävän pehmeä tunnistaakseni tärkeät asiat ja riittävän kova edistääkseni niitä tehokkaasti.

Lue lisää: www.villeniinisto.fi

Villen blogi puheenjohtajakisaan asettumisesta

Katso Ville ehdokasvideo (YouTube).

Pauliina Lehtinen: Miksi äänestän Villeä