Äitiyslaki turvaa lapsen oikeuden vanhempiinsa

16.02.2018

Lapsen asemaa parantava äitiyslaki etenee vihdoin eduskunnassa, kun lakivaliokunnan selvä enemmistö päätyi kannattamaan esitystä.

Yli 55 000 kannatusilmoitusta saanut kansalaisaloite äitiyslaista luovutettiin eduskunnan puhemiehelle syyskuussa 2016, ja nyt liki puolitoista vuotta kestänyt eduskuntakäsittely siirtyy loppusuoralle eduskunnan täysistunnon hyväksyttäväksi. Valiokunnan äitiyslakia puoltava mietintö on vahva viesti koko eduskunnalle lain hyväksymiseksi.

Äitiyslaki turvaa lapsen oikeuden vanhempiinsa – se takaa naisparin lapselle kaksi vanhempaa heti syntymästä lähtien. Äitiyslain myötä vauvaa odottava naispari voisi tunnustaa toisenkin äidin vanhemmuuden jo neuvolassa. Silloin lapsi ei jäisi orvoksi ja ilman lain suojaa, jos synnyttävälle äidille sattuisi jotain. On lapsen etu, että hänellä on turvatut perhesuhteet heti syntymästään lähtien.

Nykyisin toisen äidin vanhemmuus voidaan vahvistaa vasta lapsen synnyttyä perheen sisäisellä adoptiolla, joka saattaa pahimmassa tapauksessa kestää jopa puoli vuotta. Koko tämän ajan lapsen oikeudellinen asema on epäselvä. Lapsen aseman epäselvyys tuo lisähaasteita vanhemmille ja vaikeuttaa lapsen asioiden hoitamista siihen asti, kunnes sisäinen adoptio on tehty.

Äitiyslakia valmisteltiin oikeusministeriössä jo viime hallituskaudella ja sen oli tarkoitus astua voimaan yhtä aikaa isyyslain uudistuksen kanssa, mutta kristillisdemokraattien vastustuksen takia lakiesitys jäi silloiselta hallitukselta antamatta. Myös Sipilän hallitus oli haluton edistämään äitiyslakia. Tämä synnytti kansanliikkeen lain puolesta, ja nyt onkin korkea aika saattaa kansalaisaloitteen voimin eduskunnan käsittelyyn tuotu äitiyslaki voimaan.

Uusi laki tarkoittaa sitä, että kun naispari hakee hedelmöityshoitoa pariskuntana, molemmat ovat virallisestikin vastasyntyneen lapsensa vanhempia. Valiokuntakäsittelyssä kuulimme lukuisia asiantuntijoita. Monimuotoiset perheet -verkosto nosti esiin kysymyksen, että olisi perusteltua sallia jatkossakin mahdollisuus käyttää tunnettua siittiöiden luovuttajaa, joka antaa suostumuksensa isyydelle.

Tätä muutosta voidaan puoltaa sillä, että se mahdollistaisi naisparin perheessä elävälle lapselle oikeudellisen isän osapuolten niin halutessa. Siksi valiokunta kirjasi mietintönsä, että on aiheellista, että oikeusministeriö erikseen selvittää lain momentin muuttamista.

Äitiyslain käsittelyn valmistumista on odotettu kauan. Tämä on esitys, joka tuo moniin perheisiin onnea, se on lapsille ja perheille tärkeä. Ja ennenkaikkea se ei ole keneltäkään pois. Laki suo vanhemmuuden turvan naisparin lapselle heti elämän ensi hetkillä.