Atte Harjanne: Onnistunut puolustuspolitiikka on Suomen itsenäisyyden tärkeä takaaja

07.12.2021

Vihreiden varapuheenjohtaja Atte Harjanne piti eduskunnan täysistunnossa ryhmäpuheenvuoron tiistaina 7.12.2021 (osana puolustusselonteon mietinnön käsittelyä). Puheessaan Harjanne korosti, että Suomen itsenäisyyden tärkeä takaaja on onnistunut puolustuspolitiikka ja uskottava puolustus.

– Valmiuden ja puolustuskyvyn ylläpito muuttuvien uhkien maailmassa edellyttää puolustuksen riittävää resursointia. Pienen maan voimat eivät silti riitä mahdottomiin, ja rajallisista resursseista on saatava kaikki irti. Tämä edellyttää muun muassa saumatonta viranomaisyhteistyötä, tiiviitä kumppanuuksia yksityisen sektorin ja järjestökentän kanssa, asevelvollisten nykyistä joustavampaa käytettävyyttä valmiuteen ja virka-apuun ja kustannustehokkaita hankintoja. Uusi B2-palvelusluokka ja asevelvollisuuskomitean esittämät askeleet kohti sukupuolineutraalimpaa asevelvollisuutta ovat nekin perusteltuja, Harjanne totesi.

Harjanteen mukaan toimiva eurooppalainen puolustus on Suomen etu.

– On luontevaa, että Nato-yhteistyö jatkuu tiiviinä. EU-tasolla puolustusta rasittaa protektionistinen hankintakulttuuri: kuten valiokunta toteaa, paremmin toimivan yhteistyön ja markkinoiden avulla nykyisellä varojen käytöllä voitaisiin ylläpitää korkeampaa puolustuskykyä, tai vastaavasti saavuttaa nykyinen puolustuskyky pienemmin kustannuksin. Puolustusteollisuuteen liittyen viennillä on aina myös ulko- ja turvallisuuspoliittinen ulottuvuus. Mahdollisimman yhdenmukainen, unionin arvoja noudattava  ja ulko- ja turvallisuuspoliitiikkaa tukeva EU-tason sitova vientipolitiikka olisi siksi enemmän kuin tarpeen, Harjanne sanoi.

– Puolustusvaliokunnan yksimielinen lausunto on rohkaiseva muistutus siitä, että poliittisista erimielisyyksistämme huolimatta tässä talossa kyetään myös yhteistyöhön. Tästä on hyvä jatkaa työtä turvallisemman Suomen ja maailman eteen, Harjanne päätti puheensa.

Lue koko puhe.