Eläinsuojeluasiamiehen virkaa jatkettava

07.09.2023

Eläinten hyvinvointi ei saa olla säästökohde. Hallituksen päätös lakkauttaa eläinsuojeluasiamiehen virka puhuu karua kieltä hallituksen suhtautumisesta eläimiin.

Petteri Orpon hallitus on päättänyt olla jatkamatta viime hallituksen perustamaa eläinsuojeluasiamiehen virkaa vuoden 2024 alusta. Päätöstä perustellaan taloudellisilla syillä, ja syntyneet säästöt ohjataan hallituksen mukaan lintuinfluenssan torjuntaan. Tämäkin on toki äärimmäisen tärkeää, mutta pyrkiessään sammuttamaan akuuttia kriisiä hallitus heikentää nyt eläinten hyvinvointia pitkällä tähtäimellä.

Eläinten hyvinvointi ei saa olla säästökohde, eikä lintuinfluenssan torjuntaa ja eläinten hyvinvoinnin pitkän tähtäimen edistämistä saa asettaa vastakkain.

Eläimet eivät pysty itse puolustamaan omia oikeuksiaan, ja siksi tarvitsemme eläinsuojeluasiamiehen pitämään eläinten hyvinvointia esillä lainvalmistelussa ja yhteiskunnallisessa keskustelussa. Eläinten hyvinvoinnin seuraaminen on nyt ensiarvoisen tärkeää, kun uusi eläinten hyvinvointilaki astuu voimaan vuoden 2024 alusta. Hallituksen päätös lakkauttaa eläinoikeusasiamiehen virka puhuu karua kieltä hallituksen suhtautumisesta eläimiin.

Eläinsuojeluasiamiehen asemaa ei ole Suomessa turvattu lainsäädännöllä. Me Vihreät olemme vaatineet pysyvän eläinasiavaltuutetun viran perustamista eläinten ja niiden hyvinvoinnin painoarvon nostamiseksi yhteiskunnassa. Myös muun muassa eduskunnan ympäristövaliokunta, tuotantoeläinten hyvinvoinnin neuvottelukunta sekä seura- ja harrastuseläinten hyvinvoinnin neuvottelukunta ovat ottaneet kantaa eläinsuojeluasiamiehen viran vakinaistamisen puolesta.

Eläinten suojeluun ja hyvinvoinnin edistämiseen tarvitaan jatkuvuutta ja ennakoitavuutta. Siksi eläinsuojeluasiamiehen virasta ja tehtävistä tulisi pikimmiten säätää laissa ja toiminnalle tulisi varata riittävät resurssit.

Tiina Elo, kansanedustaja, maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen

Jenni Pitko, kansanedustaja, ympäristövaliokunnan puheenjohtaja